Giftige werksfeer of slecht leiderschap: vijf redenen om ontslag te nemen

Giftige werksfeer of slecht leiderschap: vijf redenen om ontslag te nemen
  • 31 mei 2024
  • Kel Koenen

Ruzie met de baas, een gemiste promotie of een project waar geen eind aan komt: het kan allemaal leiden tot frustratie op het werk. Maar zeg je daarvoor een baan op? Effectory onderzocht wat medewerkers daadwerkelijk motiveert om hun baan op te zeggen én om hoeveel mensen dat gaat.

Uit het rapport ‘Grip op medewerkersbehoud in 2024’ van Effectory blijkt dat het aantal Europese medewerkers dat overweegt vrijwillig ontslag te nemen, recordhoogten heeft bereikt en ruim een kwart van de Europese medewerkers is onzeker over de toekomst bij hun huidige werkgever. 'Volgens onze cijfers kan een kwart van de Europese medewerkers die we hebben ondervraagd, niet met zekerheid zeggen of ze de komende één tot twee jaar bij hun huidige organisatie willen blijven werken', zegt Christian de Waard, ceo Effectory. 'Dat is zorgelijk en het zou directeuren en HR niet alleen tot denken moeten aanzetten, maar ook tot actie. Personeelsverloop brengt niet alleen financiële consequenties met zich mee, het heeft ook een aanzienlijke impact op de operationele efficiëntie en de samenwerking binnen teams.'

Maar wat zijn dan de meest voorkomende redenen voor medewerkers om te vertrekken bij hun huidige baan? Uit het onderzoek komt de volgende top 5 naar voren:

  1. De sfeer op de werkvloer (24%)
  2. De werkdruk (18%)
  3. Het (gebrek aan) zelfstandig werken (15%)
  4. Zorgen over het leiderschap in de organisatie (13%)
  5. Een gebrek aan opleidingsmogelijkheden (13%)

Opvallend is dat uit het rapport ook blijkt dat het vertrek van een medewerker in veel gevallen voorkomen had kunnen worden. 63 procent van de ondervraagde medewerkers gelooft dat hun organisatie maatregelen had kunnen treffen om hun verlangen om te vertrekken te voorkomen. De Waard: 'Dit onderstreept nogmaals het belang van investeren in het welzijn en de ontwikkeling van medewerkers, maar vooral ook hoe veel verschil je kan maken door te luisteren naar wat je mensen te zeggen hebben. Een bedrijf dat medewerkers koestert en ondersteunt, maar ook naar ze luistert, plukt daar op lange termijn de vruchten van. Deze impact is niet alleen zichtbaar in de prestaties, maar ook in de mate van medewerkersbehoud en bedrijfsgroei. Dat zie je niet alleen terug in werkgeluk, maar ook in de omzet.'

comments powered by Disqus