Vijf redenen waarom 'multishop e-commerce' leidt tot een sterkere merkbeleving

Vijf redenen waarom 'multishop e-commerce' leidt tot een sterkere merkbeleving
  • 3 mei 2023
  • Evert Hemelaar

Voor elk merk met internationale groeiambities is het cruciaal om de winkelervaring snel te personaliseren voor verschillende markten. Maar het beheer van meerdere webwinkels is complex, tijdrovend en in sommige gevallen zelfs frustrerend.

Multishop e-commerce, waarmee je meerdere websites beheert vanuit één omgeving, biedt een oplossing. Veel merken werken nog met meerdere, vaak verouderde, e-commerce systemen. Dit komt vaak doordat ze in de loop der jaren voor elke nieuwe webshop steeds weer andere technologie hebben ingezet.

Het resultaat? Een lappendeken aan gescheiden systemen. De IT-afdeling loopt hierdoor continu achter de feiten aan, bijvoorbeeld om alle softwarekoppelingen in de lucht houden. Daarom bespreek ik in dit artikel de vijf redenen om multi-shop e-commerce te overwegen.

  1. ‘Alles onder één dak’ helpt bij personalisatie

Hoe groei je als merk effectief in meerdere markten tegelijk? Je verenigt al je webwinkels in een ‘multi-shop e-commerce’ platform. Alle webwinkels worden dan eenvoudig beheerd vanuit één back-end omgeving. En misschien nog wel belangrijker: alle gegevens zijn opgeslagen in een centrale database. Dit maakt het beheer efficiënt en schaalbaar. Bovendien helpt het bij de personalisatie van een webwinkel, wat een bouwsteen is voor het succes van het merk. Volgens recent onderzoek van Accenture zorgt personalisatie bij vier van vijf bedrijven voor een sterke omzetgroei.

  1. Multi-brand voor optimale merkbeleving

Elke marketeer zal het bevestigen: een persoonlijke merkbeleving is cruciaal om je doelgroepen optimaal te bedienen. Een multi-brand strategie is hiervoor ideaal, waarbij je verschillende merken inzet om verschillende doelgroepen zo direct mogelijk aan te spreken. Denk bijvoorbeeld aan een fashion retailer die een merk en bijbehorende winkel heeft voor dagelijkse kleding,  een apart merk voor outdoorkleding, en weer een ander merk voor een spannende modecollectie. Zonder multi-shop e-commerce is het onderhouden van van die verschillende winkels en merken een immense klus. Denk alleen al aan al die verschillende databases met productbeschrijvingen, prijzen, productafbeeldingen, verkopers en voorraden, maar ook de lokalisatie. Het beperken van die complexiteit opent de deur naar de best mogelijke merkbeleving.

  1. Nieuwe landen snel veroveren

Met een multi-shop e-commerce platform lanceer je razendsnel nieuwe webshops en merken in nieuwe markten, waaronder het buitenland. Je geeft je doelgroepen eenvoudig een gepersonaliseerde ervaring. Bijvoorbeeld in eigen taal, met specifieke acties en promoties, waarbij je rekening houdt met culturele achtergrond en nationale feestdagen. En bovendien richt je de gangbare betaal- en verzendmogelijkheden goed in. Dit verbetert de merkbeleving voor klanten, en het versterkt je concurrerend vermogen ten opzichte van gevestigde merken.

  1. Productgegevens beheren

Een wat technischer voordeel is dat je met multi-shop e-commerce centraal de datakwaliteit van productinformatie vastlegt en ervoor zorgt dat die consequent in het hele platform wordt toegepast. Alle informatie kan daardoor probleemloos gebruikt worden voor alle webshops en  lokalisaties  en voor alle verschillende apparaten waarmee klanten ze bezoeken. Dit maakt het veel eenvoudiger om je productinformatie bij te houden, maar ook de productcategorieën, promoties en prijzen per land of doelgroep.

  1. Vereenvoudigde logistiek, analyse en inzet van leveranciers

Tot slot vereenvoudig je met multi-shop e-commerce de logistiek. Je zet bijvoorbeeld eenvoudig verschillende magazijnen of last-mile vervoerders per land in. Verder zijn tools van derden direct voor al je webwinkels te gebruiken als ze eenmaal in het platform zijn geïntegreerd. De technische inspanning wordt dus veel lager, zelfs bij het uitrollen van compleet nieuwe webshops. Ook is het centraal bijhouden van de resultaten van campagnes, analyses en prestaties van de verschillende webshops een stuk minder complex.

Next-level e-commerce
Met een modern multi-shop e-commerce platform breng je de bedrijfsresultaten naar het volgende niveau. Je bedient veel sneller meerdere doelgroepen met meerdere merken tegen lagere kosten, en bovendien met veel minder ontwikkel- en beheerinspanning. Je biedt alle webwinkelklanten vanuit één centrale omgeving een persoonlijke merkervaring, wat de winstgevendheid nog verder vergroot. Voor merken die snel willen groeien zonder complexe en langdurige IT-projecten is een multi-shop e-commerce platform daarom het beste pad naar de toekomst.

Evert Hemelaar

comments powered by Disqus