Betere klantervaring bij supermarkten
De supermarktsector is continu in beweging en krijgt doorlopend te maken met prijswisselingen, tekorten en veranderende consumentbehoeften. Al deze veranderingen moeten niet ten koste gaan van een goede klantervaring.
Om snel te kunnen anticiperen op afwijkingen die de klantervaring beïnvloeden, is live data cruciaal. Vooralsnog maken veel supermarkten gebruik van gerapporteerde data, die tamelijk actueel is, maar niet live. Verouderde data kan met name in de voedselsector voor problemen zorgen, vanwege de houdbaarheid van producten. Supermarkten krijgen nu een nieuwe troef aangereikt: Computer Vision. Deze technologie stelt hen met behulp van AI in staat om altijd live de status van de winkel in te zien en dat biedt voordelen.
Afwijkingen
Computer Vision heeft de eigenschappen om de wereld visueel te analyseren en te interpreteren op dezelfde manier zoals mensen dat doen. Denk aan het identificeren van objecten, het tellen van aantallen of het herkennen van afwijkingen. Deze eigenschappen zijn interessant voor retailers omdat het hen kan voorzien van live informatie over de winkelschappen. Zo kan de technologie verschillende dozen van een bepaald merk onderscheiden, zien of een product verkeerd ligt en zelfs of de streepjescode wel overeenkomt met het product dat erboven staat. Hiermee hebben retailers direct inzicht in de status van de winkel en de producten.
Om gebruik te maken van deze technologie, zijn netwerkcamera’s nodig. Een belangrijk voordeel van Computer Vision is dat de producten vanuit iedere hoek kunnen worden geïdentificeerd. Hierdoor kunnen retailers ook bestaande beveiligingscamera’s inzetten om hun winkelmanagement efficiënter in te richten. Daarbij zijn netwerkcamera’s nodig om beeldmateriaal van hoge resolutie te comprimeren naar de cloud, waarna het vervolgens geanalyseerd kan worden. In de cloud worden producten geïdentificeerd op basis van visuele en tekstuele kenmerken. Dat vraagt veel data, waardoor het efficiënt comprimeren van beeldmateriaal belangrijk is.
Beschadigd
Net als vele andere sectoren, kampt ook de retailsector met personeelstekorten. Het tekort aan personeel kan in supermarkten zorgen voor tijdelijk lege schappen, niet kloppende voorraden en afwijkingen in de winkel. Dat heeft invloed op de klantervaring en kan ervoor zorgen dat je als supermarkt omzet misloopt. Door Computer Vision technologie toe te passen, kan er naar de afdelingsmanager worden gecommuniceerd wanneer de schappen leeg raken, een product moeilijk uit het schap kan worden gepakt en of er producten zijn beschadigd. Hierop kan er sneller en efficiënter worden gereageerd op situaties in de winkel.
Computer Vision biedt retailers een manier om beter te anticiperen op problemen in de toeleveringsketen, personeelstekorten op te vangen en in te spelen op de veranderende behoeften van de consument. De technologie neemt het giswerk weg, waardoor retailers de klantervaring kunnen optimaliseren en hun winst nauwkeuriger kunnen inschatten.
Edwin Beerentemfel
Manager Sales Benelux bij Axis Communications