Zo verloopt organisatieverandering vlekkeloos

Zo verloopt organisatieverandering vlekkeloos
  • 26 juni 2019
  • Gastauteur

Je vraagt een reclamebureau om jouw bedrijfsidentiteit in een nieuw jasje te steken. Daar rolt een campagne uit die volgens jou past als een warme jas. Totdat een conversatiespecialist het resultaat onder jouw neus schuift. ‘Kanariegeel? Dat converteert voor geen meter!’ Zó verander je zowel intern als extern succesvol van koers.

Trends, concurrentie, een dynamische markt. Er zijn verschillende redenen om je bedrijfsidentiteit eens onder de loep te nemen. Worstel jij met een identiteitscrisis of overweeg je om je bedrijfs-DNA te vernieuwen? Met deze tips wordt jouw online strategie weer een verlengde van offline.

  1. Consequent
    Zorg ervoor dat je merkstrategie – je diepste drijfveren en de manier waarop je dit nastreeft – bekend is binnen jouw organisatie. Consequentie is de rode draad in branding. Daardoor bouw je vertrouwen op bij jouw klanten en weet je hoe je hen moet benaderen. Dat niet alleen: een pakkende slagzin herinnert klanten aan jouw merk en geeft jou een gezicht.

    Een vertaalslag vind je hieronder. ‘Alles voor een glimlach’, Coolblue. Natuurlijk. En dat laten ze zien ook. Naast pakketjes bezorgen helpen ze ook automobilisten uit de brand wanneer dat nodig is. Een toevalstreffer? Natuurlijk, maar de boodschap blijft hetzelfde. Wees consequent, in al je acties.


     
  2. Designstijlgids
    Werk je merkstrategie uit in de vorm van een stijlgids. Dat zorgt niet alleen voor herkenning, maar geeft je werknemers ook sturing. Zet de visie, missie, waarde, marktdifferentiaties en andere karaktereigenschappen van jouw organisatie vast en hóe je deze toepast. Hoe verwarrend is het als je op woensdagochtend met een vuurrood logo communiceert en op vrijdagmiddag met zuurstokroze pronkt? Maak een stijlgids voor al je visuele uitingen: logo’s, kleuren, typografie, vormen. Zo heb je een leidraad. Voor je team én je klanten.

    Ook je tekstuele content moet je bewaken: een belangrijk onderdeel van je DNA. Redactionele richtlijnen dragen bij aan betrouwbaarheid, gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en herkenbaarheid van jouw organisatie. En zorgt (als je het goed doet) ook voor een emotionele band met je klant. Want waarom kopen we die afvalemmer of kattenbak, die we op verschillende webshops kunnen kopen, specifiek via FonQ? Onderscheid je van je concurrenten!
     
  3. Informeren
    Heb je een duidelijke focus? Weet je welke koers je wilt varen? Super, maar vergeet je klanten niet. Dankzij branding weten klanten waar je voor staat en wat ze van jouw merk kunnen verwachten. Houd hen daarom op de hoogte van veranderingen.
    Precies zoals Coca-Cola dat doet. Vorig jaar kregen blikjes ‘zero’ en ‘original’ in heel Europa een nieuwe verpakking om ervoor te zorgen dat meer mensen de suikervrije versie gaan drinken. ‘We zijn één merk met twee mogelijkheden: met en zonder suiker. De consument kan, welke variant ze ook kiest, de vertrouwde Coca-Cola smaak verwachten.’ Daan Berendsen: ‘De verandering weerspiegelt ons commitment om de consument meer keuze te bieden en om de verkoop van calorievrije producten te verhogen'.
    Vertel je klanten wat je doet en waarom.
     
  4. Beloftes
    Door dus duidelijk te communiceren, zowel offline als online, weten jouw klanten precies wat ze van je kunnen verwachten. Maar de hamvraag luidt: maak je jouw beloftes ook waar? Handel naar hetgeen je belooft. Alleen zo word je noemenswaardig en maak je van jouw klanten ambassadeurs. Liefhebbers.
    Neem een voorbeeld aan IKEA. De Zweedse keten biedt gegarandeerde kwaliteit, wat zich uit in een garantiebeleid waar je u tegen zegt. Wil je een matras terugbrengen waar je al vier maanden op hebt gelegen? Geen probleem.

Branding is een zaak van lange adem. Verander je van koers? Houd je klanten op de hoogte. Want een klant tevreden maken is één, maar een klant tevreden houden is een tweede.

Noot: deze gastblog is geschreven door Kelly van Straten (contentmarketeer bij Maxilia).

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link