UX Manager in opkomst?
De functie UX Manager wordt meer en meer gecreëerd in zowel grote als kleine bedrijven, merkt Informaat. Volgens dit ontwerp- en adviesbureau voor digitale producten en diensten springen organisaties hiermee in op de behoefte aan een goede User Experience (UX) door toegenomen klantverwachtingen en de toename van het aantal digitale kanalen en touchpoints.
In het door Informaat samengestelde rapport ‘UX management kring: Uitdagingen 2015’ benoemen twaalf UX managers, werkzaam bij Nederlandse organisaties als bol.com, ANWB en Funda, de actuele uitdagingen voor bedrijven die de ultieme ‘klantervaring’ mogelijk willen maken. Te denken valt aan een zinvolle toepassing van Big Data vanuit het perspectief van gebruiker en ontwerper, evenals een doorlopende verbetering van UX teams bijvoorbeeld. Vooruitblikkend moeten degenen die verantwoordelijk zijn voor de beste klantervaring op alle digitale kanalen zich volgens de rapporteurs voorbereiden op een adequate invulling van omnichannel, multi-device en adaptieve services.
De onderzoeksuitkomsten vind je hier.