ACM beboet energieleverancier voor misleiding consument

ACM beboet energieleverancier voor misleiding consument
  • 8 september 2022
  • Ryan Baij

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) legt het bedrijf Budget Thuis B.V. een boete van 1,8 miljoen euro op voor het misleiden van consumenten bij de telefonische verkoop van energiecontracten.

Budget Thuis handelde eerder onder de naam NutsServices en levert onder de merknamen Budget Energie en de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) energie aan consumenten. Het is saillant dat de ACM nu met de boete komt, in de tijd dat energiecontracten, door de energiecrisis, onder een vergrootglas liggen.

Budget Thuis zette andere bedrijven in bij de telefonische verkoop van energiecontracten. Uit onderzoek van de ACM blijkt dat deze tussenpersonen bij de verkoopgesprekken niet vertelden dat ze namens Budget Thuis belden om een energiecontract aan te bieden. Ook werd belangrijke informatie over de looptijd, de opzegvergoeding, de actievoorwaarden en tarieven niet of pas laat in het gesprek gemeld. Consumenten werden met onjuiste en onvolledige informatie aangezet tot het sluiten van een energiecontract. Tussenpersonen zeiden bijvoorbeeld dat zij belden voor het doen van een energiemeting of vanwege een landelijke prijsverlaging.

De boete voor Budget Thuis is de tweede boete die de ACM oplegt in het kader van een onderzoek naar misleidende werving door energieleveranciers. Eerder legde ACM een boete op aan een andere leverancier voor soortgelijke overtredingen. Cateautje Hijmans van den Bergh, bestuurslid van de ACM: ‘Consumenten besteden een groot deel van het huishoudbudget aan energie. Het afsluiten van een energiecontract is daarom een belangrijke beslissing waar consumenten goed over voorgelicht moeten worden. Energieleveranciers moeten duidelijk zijn over het contract dat zij aanbieden. Ook moet het voor de consument direct duidelijk zijn dat een bedrijf belt om een energiecontract te verkopen. Omdat uit onderzoek blijkt dat Budget Thuis consumenten heeft misleid leggen we het bedrijf een boete op.’

De boete wordt opgelegd omdat de ACM na onderzoek in 2021 heeft vastgesteld dat Budget Thuis consumenten bij telefonische verkoop in 2019 en 2020 heeft misleid. Budget Thuis heeft de boete van 1,8 miljoen euro inmiddels betaald.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Geplaatst in
  • Reacties
  • Link