Retailers in de zorgen om hoge inflatie en laag consumentenvertrouwen
Hoewel Nederlanders hun uitgave-patroon nog niet dermate hebben aangepast, zijn er onder retailers grote zorgen. Dit komt door de hoge inflatie en het lage consumentenvertrouwen.
Volgens een recente analyse van ABN AMRO blijven retailers door deze uitdagingen vaak zitten met te grote voorraden. Dit legt veel beslag op werkkapitaal en gaat ten koste van het rendement – terwijl er wél ingekocht moet worden voor het nieuwe seizoen. Het is dan ook niet verrassend dat 47% van de respondenten in het Ankorstore-onderzoek inzet op voorraadbeperking en last-minute inkopen.
Black Friday
Ruim de helft van de respondenten wil dan ook niet meedoen aan Black Friday. Eén derde zou dat wel doen als de marges op de producten hetzelfde zou blijven. Ankorstore organiseert daarom voor de tweede keer een speciale ‘Black Friday’-actieweek, om het onafhankelijke retailers mogelijk te maken kortingsacties te voeren zónder in te leveren op winstmarges.
‘We blijven ons inzetten om onafhankelijke retailers te steunen in dit kritieke kwartaal. Wij vertrouwen daarbij in hun keuzes. Of je nu aan Black Friday doet of niet, met initiatieven zoals ‘Independent Black Friday’ bieden we flexibiliteit in de inkoop en helpen we marges intact te houden’, aldus Nicolas D’Audiffret, mede-oprichter en co-CEO van Ankorstore.