Belco gebruikt ChatGPT voor anderstalige vragen
Klantenservice-software-bedrijf Belco gaat het AI-taalmodel ChatGPT gebruiken om gesprekken binnen hun digitale klantenserviceomgeving te vertalen naar andere talen.
Volgens Belco krijgen de medewerkers vaak vragen gesteld in andere talen dan het Nederlands. Met ChatGPT kunnen de medewerkers makkelijk deze klanten helpen in hun eigen taal. Zowel de vraag als het antwoord wordt goed vertaald. Dit is een extra stukje service naar de klant toe.
Naast de vertaalfunctie willen ze in de toekomst meer slimme functies van ChatGPT gaan koppelen aan hun software om de kwaliteit en efficiëntie van klantenservices verder te verbeteren. De snelle ontwikkelingen op het gebied van ChatGPT roepen de vraag op of ‘AI-robots’ het werk van klantenservicemedewerkers in de toekomst kunnen vervangen. Edwin Kruis denkt niet dat dit het geval zal zijn, zo vertelt hij tegen De Ondernemer. 'Een goede klantenservice blijft ‘mensenwerk’. De ‘bots’ gaan ons werk niet overnemen, maar ze kunnen een klantenservice wel kwalitatief beter en nog klantvriendelijker maken – dat juichen we natuurlijk alleen maar toe.'
Kruis kijkt in dat artikel ook naar de verdere mogelijkheden voor het vak van de klantenservice: 'ChatGPT heeft veel functies die interessant zijn om de kwaliteit en efficiëntie van een klantenservice te verbeteren. In de toekomst kunnen antwoorden van klantenservicemedewerkers bijvoorbeeld automatisch herschreven worden in de gewenste ‘tone of voice’ van het bedrijf, kunnen conversaties eenvoudig worden samengevat en verwerkt worden tot een takenlijst en is het zelfs mogelijk om aan de hand van data van de klantenservice verbanden te leggen of informatie samen te brengen.'