Digitale dienstverleners kunnen en moeten méér met MVO
Pegamento ziet ISO 26000-certificaat voor maatschappelijk verantwoord ondernemen als voorbeeldfunctie voor digitale sector en wil ervaringen delen.
Keuringsinstituut KIWA heeft Pegamento het ISO 26000 certificaat verleend voor haar inspanningen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit certificaat is nog maar aan weinig puur-Nederlandse digitale dienstverleners toegekend. Dat is jammer, omdat de sector via technologie en business practices een hoge bijdrage kan leveren aan een duurzamere, evenwichtigere en meer inclusieve economie en samenleving. Pegamento hoopt met haar voorbeeldfunctie te laten zien dat certificering niet voorbehouden is aan multinationals. Het ict-bedrijf uit Zeist is graag bereid haar ervaringen met het certificatieproces en maatschappelijk verantwoord ondernemen te delen met collega- dienstverlener. Pegamento draagt de komende periode haar ervaringen en best practices actief uit door middel van publicaties en dialogen met haar stakeholders.
Transparant
‘Wij hebben geleerd dat het doorlichten van de organisatie en haar processen een taak moet zijn van alle medewerkers en alle functies. Dat maakt de totale organisatie transparant, waardoor nieuwe speerpunten kunnen ontstaan met betrekking tot onze ecologische voetafdruk, diversiteit, het creëren van gelijke kansen en ook onze totale keten’, vertelt Serge Poppes (foto), CEO van Pegamento. ‘Daarmee is het mogelijk om klanten, toeleveranciers en andere stakeholders te betrekken en hen op hun beurt tot verbeteringen op dit gebied te brengen. Digitale dienstverleners zoals Pegamento zijn op technologisch vlak gewend samen te werken met alles en iedereen en om technologieën te koppelen. Dat moet ook veel meer gebeuren als het gaat om business practices en de samenwerking van individuen binnen en tussen organisaties. Daar willen wij het voortouw in nemen.’
Prestatieladder
Na een grondig proces van analyse en implementatie dat een jaar heeft geduurd, is Pegamento gecertificeerd voor MVO-prestatieladder niveau 3. Chief Happiness Officer Nini Heerings en Online Marketeer Ike van der Voort van Pegamento hebben dit traject geleid, waarbij uiteindelijk alle medewerkers betrokken werden. Uiterlijk in 2025 moet niveau 5 bereik zijn. Hierin staat de totale keten centraal. Daarvoor is al een MVO-managementsysteem operationeel, dat werkt volgens het ‘Plan-Act-Do-Check’ principe. Dit was al ingericht voor ISO 27001 informatieveiligheid en ISO 9001 kwaliteitsmanagement. Het werken met standaarden die een digitaal bedrijf al vanuit zijn technologische taken hanteert, draagt ook bij aan een snelle en fundamentele verankering van MVO- aspecten, leert de ervaring.