De vijf belangrijkste digital marketing trends voor 2024
Ontdek de essentiële trends voor 2024 in het Digital Marketing Trendrapport van Beeckestijn Business School. Digital strateeg Bart Meerdink onthult de focuspunten, uitdagingen en kansen na het analyseren van 100+ digitale strategieën, internationaal onderzoek en interviews met experts uit diverse markten. Bereid je voor met de AI cheat sheet voor een succesvolle professionele aanpak in het komende jaar.
2024 brengt een golf van technologische ontwikkelingen met zich mee, met AI die een belangrijke rol speelt in ons dagelijks leven. In ons dagelijks gebruik wordt AI mainstream en dit resulteert in een overvloed aan content en advertenties. De media zal verder uitbreiden, volledig gedreven door algoritmes. Te midden van deze digitale revolutie is het essentieel om de kern van digitale marketing te bewaren: het creëren van frictieloze journeys mét emotie. Daarnaast is het ook een uitdaging om een nieuw evenwicht te vinden tussen planeet en winst.
Waar moet jij je als professional op focussen komend jaar? Welke uitdagingen en kansen ontstaan? Oftewel: wat zijn de belangrijkste trends voor 2024? In het Digital Marketing Trendrapport van Beeckestijn Business School omschrijft digital strateeg Bart Meerdink de belangrijkste trends voor komend jaar én een AI cheat sheet. Deze zijn tot stand gekomen door het analyseren van 100+ digitale strategieën van B2B, B2C, corporate en mkb-bedrijven. Aangevuld met internationaal onderzoek en een 3-tal interviews met experts uit de markt o.a. van Thuiswinkel en Grow Up Digital.
Trend 1: Inflatie van content en advertenties
De overvloed aan content en dagelijks schermgebruik leiden tot een afname van de aandachtsspanne. Dankzij AI-tools is er een overvloed aan tekst, beeld en binnenkort video's, inclusief AI-geschreven boeken en nepvideo's. 'Made for Advertising' websites domineren online impressies, maar consumenten worden kritischer. De focus verschuift van SEO naar organic marketing, waar kwaliteit en merkimago essentieel zijn. SEO-specialisten evolueren naar organic marketing specialisten, waarbij investeren in lange termijnactiviteiten cruciaal is voor toekomstig succes volgens zoekexpert Peter Maas.
Trend 2: AI is onmisbaar in je dagelijkse werkzaamheden
Generatieve AI is nu essentieel in marketing, met een snelle mainstream adoptie sinds 2023. Slimme marketeers integreren het in hun dagelijkse taken, zoals webinar-samenvattingen, e-mail headlines, marktonderzoek en bloginspiratie. De groeiende integratie in bestaande tools, waaronder Adobe Firefly en Salesforce Einstein, maakt AI als co-pilot steeds krachtiger. De multimodale revolutie koppelt verschillende AI-modellen, waardoor toepassingen worden verbreed, zoals het herkennen van foutcodes, beoordelen van kruidenhoudbaarheid en suggereren van ideale reizen op basis van foto's. Hoewel generatieve AI de vraag naar sommige marketeerrollen kan verminderen, blijft diepgaande vakkennis cruciaal voor het beoordelen en verfijnen van de resultaten. Charida Dorder, AI in marketing expert, zegt hier in het trendrapport het volgende over: “Je gaat niet meer zelf op zoek, maar je agent. De AI Pin zou zomaar eens deze agent kunnen zijn. Wanneer we dat punt bereiken zullen er organisaties zijn die het winnen op prijs of op merk. Win je op geen van beide, val je als organisatie tussen wal en schip.” Wat die AI Pin precies inhoudt lees je in het trendrapport.
Trend 3: Frictieloze journeys mét emotie
In de AI-revolutie is het behouden van een naadloze klantreis cruciaal, met emotie als bonus. Winnaars in zowel B2C als B2B begrijpen hun klanten en transformeren inzichten naar plezierige klantreizen. Coolblue is een voorbeeld met hun datagedreven optimalisatie op basis van de Net Promoter Score. Een full-funnel focus en Customer Data Platform worden essentieel voor samenhangende, emotionele customer journeys. De skills gap in marketingafdelingen benadrukt de noodzaak van interne kennis, met geplande reorganisaties in 2024. Zowel hard als zachte vaardigheden zijn cruciaal voor het ontwerpen van effectieve klantreizen in de geautomatiseerde wereld.
Trend 4: Nog meer media, alles algoritmisch
Media verschuiven steeds meer naar digitaal, met uitzonderingen zoals Out-of-Home (OOH) die mee gaan in de digitale inkoop. In 2024 zullen mediabudgetverschuivingen plaatsvinden, waaronder TikTok's 'Out of Phone' oplossing, Google's nieuwe Demand Gen-campagnes voor YouTube Shorts, en de sterke evolutie van retail media. Trackingmogelijkheden worden beperkt, met alternatieven zoals Server-Side Tagging opkomend. In 2024 is begrip van advertentie-algoritmes cruciaal, met marketeers die kritisch moeten kijken naar de impact op incrementele vraag en bestaande sales.
Trend 5: CSRD werkt de hele keten door
In 2024 wordt duurzaamheid essentieel met de verplichte Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Deze dwingt bedrijven om hun impact op mens en milieu te rapporteren, waardoor marketeers uitdagingen ondervinden bij het communiceren van duurzame initiatieven en het stimuleren van klanten tot duurzamere keuzes. De overheid benadrukt de rol van marketeers in de transitie naar een circulaire economie, met AI die in e-commerce een grotere rol speelt in het verminderen van retourzendingen. Duurzaamheid gaat verder dan bezorgopties; het draait om bewuster consumeren en het streven naar een Net Positive bedrijfsmodel.
Extra: AI cheat sheet
Diepgaande vakkennis blijft cruciaal om generative AI goed te prompten, beoordelen én aan de scherpen. Garbage in = garbage out. Om je daarmee te helpen hebben we dit jaar een extra element toegevoegd aan het trendrapport: de AI cheat sheet. Laat je inspireren voor het maken van goede prompts binnen verschillende facetten van digital marketing.
Make impact
Werk verandert continu en dat vraagt om de juiste kennis en skills. Beeckestijn Business School helpt hiermee. Met compacte en praktische programma’s binnen digital, marketing, cx, data en communicatie door 100% vakexperts. Op zoek naar gratis kennis en inspiratie? Woon een online clinic bij of download een van de whitepapers. #kennisdelen