Consumer Trends Report 2024: voorzichtigheid blijft
Bezorgdheid over de stijgende kosten van levensonderhoud is het afgelopen jaar iets afgenomen. Slechts 43% van de consumenten vreest nu dat hun persoonlijke financiën de komende maanden zullen verslechteren, vergeleken met 80% een jaar geleden.
Ook in Nederland keert het consumentenvertrouwen geleidelijk terug. In november 2022 maakte de helft van de consumenten in ons land zich grote zorgen over hun persoonlijke financiële situatie. Dit percentage daalde naar 32% in 2023.
Er is nog wel terughoudendheid: 69% van de Nederlandse consumenten zegt goedkopere huismerken of goedkope merken te kopen en 64% zegt minder impulsaankopen te doen. Dit blijkt uit de derde editie van het jaarlijkse rapport over consumententrends van het Capgemini Research Institute What Matters to Today's Consumer.
Verbeterde ervaring
Volgens het rapport is 72% van de consumenten zich bewust van het gebruik van generatieve AI bij het winkelen. Momenteel heeft een vijfde van de consumenten al generatieve AI gebruikt tijdens het winkelen. Van degenen die de technologie hebben gebruikt, zegt meer dan de helft van de consumenten dat generatieve AI-tools de ervaring aanzienlijk hebben verbeterd. Ook in Nederland neemt het gebruik van generatieve AI bij het winkelen toe onder consumenten.
Maar liefst 41% van de ondervraagden zegt dat ze traditionele zoekmachines hebben vervangen door generatieve AI-tools voor productaanbevelingen. 43% zegt dat ze al producten hebben gekocht die worden aanbevolen door generatieve AI-tools. Het rapport benadrukt wel dat de bezorgdheid over mogelijk misbruik van generatieve AI moet worden aangepakt om het volledige potentieel van de technologie te benutten.
Bijna twee derde van de consumenten maakt zich zorgen over generatieve AI die valse of misleidende getuigenissen of beoordelingen produceert.
Duurzaamheid loont
Consumenten eisen meer transparantie van retailers over duurzaamheid: ze willen meer informatie over de duurzaamheid van een product voordat ze een aankoopbeslissing nemen, zoals de impact op biodiversiteit, luchtkwaliteit en waterbronnen.
In Nederland zegt bijna de helft (49%) van de ondervraagde consumenten te kopen van organisaties die als duurzaam worden gezien. 41% is zelfs bereid 5% tot 10% meer te betalen voor duurzame producten.