Eigen AI voor klantenservice Vodafone Oekraïne
Vodafone Oekraïne heeft een nieuwe stap gezet in de digitalisering van haar klantenservicediensten met de ontwikkeling van een eigen AI-systeem.
Sergiy Borislavsky, Hoofd Digitale Oplossingen en Platforms bij Vodafone Oekraïne, vertelt op dev.ua over de lancering. 'We testen het intern, op onze eigen klantenserviceprocessen met een lancering op 15 mei. Tot nu toe hebben we ongeveer 30 mensen bij dit project betrokken.' De AI zal in eerste instantie worden ingezet om het werk van Vodafone’s klantencentrum te verbeteren, waar honderden medewerkers werkzaam zijn.
Borislavsky benadrukt dat het AI-product van het bedrijf in verschillende fasen is verdeeld, waarbij de eerste fase zich richt op 'spraak'. 'Elke dag krijgt een medewerker toegang tot informatie over hoe goed ze presteren, wat ze moeten veranderen, hoe ze hun script moeten aanpassen, waar ze assertiever moeten communiceren met de klant, of welke woorden ze moeten gebruiken om hun werk meer waarde te laten brengen voor ons bedrijf en voor de klant.'
Hoewel exacte cijfers niet worden gedeeld, benadrukt Borislavsky dat de investeringen in dit project in de tientallen miljoenen lopen. 'Het bestaat uit verschillende onderdelen. Het eerste is de opbouw van een eigen hardware-infrastructuur. Servers en gpu’s kosten miljoenen en zijn moeilijk te verkrijgen, maar we lossen dit probleem op. Het tweede deel is de software-ontwikkeling, waarvoor we ons eigen IT-bedrijf hebben die deze dienst voor Vodafone Ukraine bouwt en levert.'
Daarnaast werkt Vodafone in de Oekraïne aan een eigen chatbot-project, testen ze het Meta ops-model en overweegt het de lancering van 'digitale tweelingen' voor de digitale klantenservice.