Medewerker contactcenter ontslagen wegens pauzemanipulatie

Medewerker contactcenter ontslagen wegens pauzemanipulatie
  • 4 september 2024
  • Kel Koenen

In Spanje heeft een opmerkelijke zaak van een contactcentermedewerkster voor opgetrokken wenkbrauwen gezorgd. De vrouw werd op staande voet ontslagen, niet vanwege te weinig telefoontjes, maar juist omdat ze er te veel had gepleegd... naar zichzelf.

Volgens de Spaanse krant La Voz de Galicia had de medewerkster, die tot dan toe uitstekende werkprestaties leverde, toestemming gekregen om klanten terug te bellen. Ze zou die toestemming echter misbruikt hebben om zichzelf extra pauzes te gunnen. Door haar eigen mobiele nummer te bellen, zorgde ze ervoor dat echte klantgesprekken niet konden worden doorgeschakeld.

Uit een interne bedrijfscontrole bleek dat de vrouw gedurende zeven maanden bijna 100 keer naar haar eigen telefoon belde. Dit wekte wantrouwen bij haar werkgever, die de vele uitgaande oproepen opmerkte.

Hoewel de vrouw tijdens de rechtszaak verklaarde dat ze slechts ‘korte telefoontjes had gepleegd en dit niet meer dan vijf tot zeven keer per maand’, vonden de rechters haar uitleg ongeloofwaardig. Twee rechtbanken bevestigden het ontslag, waarbij werd geconcludeerd dat de medewerkster opzettelijk de werkdruk had gemanipuleerd om haar pauzetijd te verlengen.

comments powered by Disqus