Abonnementeneconomie blijft groeien

Abonnementeneconomie blijft groeien
  • 3 september 2024
  • Redactie

Stripe, een financieel infrastructuurplatform voor bedrijven, publiceert een nieuw Billing-rapport dat ingaat op de huidige kansen en uitdagingen voor abonnementsbedrijven over de hele wereld. Hieruit blijkt dat de 'subscription economy' een gezonde groei blijft vertonen.

Bijna de helft (49%) van de bedrijven overweegt investeringen in wereldwijde expansie om in de komende twaalf maanden nieuwe klanten te bedienen. Toch betwijfelt 69% van de ondervraagde managers of hun huidige factureringssystemen hun internationale groeistrategie effectief kunnen ondersteunen. Daarom overwegen veel bedrijven om hun facturatiesoftware opnieuw tegen het licht te houden om wereldwijde uitbreiding mogelijk te maken.

Een meerderheid van de bedrijven met abonnementsdiensten is ook van plan om in de toekomst te experimenteren met meer flexibele abonnementsvormen, bijvoorbeeld door facturering op basis van gebruik mogelijk te maken (73%). Bestaande facturatiesystemen zijn echter niet altijd flexibel genoeg om deze creatieve prijsstrategieën te ondersteunen.

Uit het nieuwe rapport blijkt ook dat ongewilde opzegging (churn) een hardnekkig probleem blijft voor bedrijven die producten en diensten op abonnementsbasis verkopen. Churn treedt op wanneer een abonnement onbedoeld wordt beëindigd, bijvoorbeeld door mislukte betalingen vanwege verlopen creditcards. Hoewel 40% van de bedrijven het afgelopen jaar een toename in onvrijwillig opzeggen heeft ondervonden, ontbreekt het veel bedrijven aan uitgebreide gegevens om het inkomstenverlies te kwantificeren. 43% van de bedrijven kan de impact van churn of mislukte betalingen op de inkomsten niet becijferen en 79% geeft toe dat ze geen maatregelen hebben genomen om de gevolgen van churn te beperken.

'Het terugdringen van churn zou op de agenda van elke ondernemer moeten staan: het is veel goedkoper dan het werven van nieuwe klanten en een effectieve manier om inkomsten te maximaliseren en de customer lifetime value te verhogen', stelt Margreet Brenkman, Head of Northern Europe, Revenue & Growth van Stripe.

comments powered by Disqus