AI op het werk: klantenservice blijft achter

AI op het werk: klantenservice blijft achter
  • 9 juli 2024
  • Kel Koenen

Nederlandse bedrijfsleiders zijn koplopers in Europa bij het gebruik van AI-tools op het werk. Ons land laat andere Europese landen als Frankrijk en Duitsland achter zich als het gaat om de bereidwilligheid om AI door te voeren op het werk. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek namens Freshworks.

Nederlanders blijken opvallend veel vertrouwen te hebben in het gebruik van AI – meer dan enig ander land in het onderzoek. In Nederland geeft 45% van de ondervraagden aan voldoende kennis te hebben van AI. Bovendien beweert nog eens 11% zelfs een expert te zijn op het gebied van AI, vergeleken met slechts 6% in Frankrijk en 5% in Duitsland. Met een totaal van 56% zijn Nederlanders daarmee wereldwijd het meest zelfverzekerd als het gaat om AI.

Met al dit zelfvertrouwen in het achterhoofd, komt het dan ook niet als een verrassing dat Nederlanders zich ook het meest op hun gemak voelen bij het gebruik van softwareapplicaties die zijn verbeterd met behulp van AI (68%). Ruim de helft van de Nederlandse respondenten (52%) zegt AI-tools dagelijks of een paar keer per week te gebruiken.

Kwaliteit
Nederlanders lijken hiermee opvallend positief over AI vergeleken met andere landen. De ondervraagde bedrijfsleiders in Nederland zijn van mening dat AI betrouwbaar is vanwege de kwaliteit van het werk dat AI levert (51%), de productiviteitswinst (50%) en de nauwkeurigheid (44%). Dit leidt ertoe dat Nederlandse respondenten zelfs het meeste vertrouwen hebben in AI (74%) van alle respondenten ter wereld.

Een verklaring hiervoor zou volgens de onderzoekers kunnen zijn dat Nederlanders AI wellicht vooral zien als een aanvullend systeem ter ondersteuning van menselijke werknemers, maar niet als een oplossing om hen te vervangen. Bedrijfsleiders in Nederland zijn dan ook het meest waarschijnlijk bereid te betalen voor AI (17%), om vervolgens te kunnen besparen op werkuren of om het werk eenvoudiger te maken. Wereldwijd zorgt AI er naar schatting voor dat het gemiddeld 3 uur en 47 minuten van de werkweek afhaalt door werknemers werk uit handen te nemen. Nederlandse respondenten zijn van mening dat dit een manier is om de kwaliteit van het werk te verbeteren, maar ook om meer werk gedaan te krijgen (34%).

Nederlandse respondenten geven aan dat zij geloven dat er nog steeds mensen nodig zijn om al het werk van AI te beoordelen, monitoren en in de gaten te houden om ervoor te zorgen dat de kwaliteit gewaarborgd blijft. Ze hebben er vertrouwen in dat AI de menselijke beroepsbevolking nooit volledig zal vervangen (67%). Ter vergelijking: in bijvoorbeeld Duitsland is meer verdeeldheid over dit onderwerp (53%).

Spannend
Nederlanders staan er om bekend vaker ‘early adopters’ te zijn van nieuwe technologie. De algemene resultaten van dit onderzoek komen dan ook niet als een verrassing. Uit de inzichten blijkt dat Nederlandse respondenten geïntrigeerd zijn door AI en bereid zijn te leren over het integreren van AI in hun dagelijkse werkzaamheden. Ze vinden het gebruik van nieuwe en opkomende technologieën zoals AI spannend (32%) volgens het onderzoek.

Uit het onderzoek blijkt dat nog niet ieder bedrijf en iedere branche al zover is. Iets meer dan een vijfde (22%) van de Nederlandse bedrijven onderzoekt de mogelijkheden van AI, maar heeft nog geen vaste plannen om dergelijke technologie te implementeren. Ook lijkt het werken met AI het meest voor te komen op bepaalde afdelingen, zoals IT en R&D, maar ontbreekt het nog op andere afdelingen, zoals de klantenservice, waar slechts 6% van de afdeling gebruik maakt van AI.

comments powered by Disqus