Gen Z en retail

Gen Z en retail
  • 5 juli 2022
  • Gastauteur

In de afgelopen tien jaar moesten veel merken zich aanpassen om mee te bewegen met de digitale transformatie en voldoen aan de eisen en wensen van een steeds grotere groep millennials. Nu maakt deze generatie plaats voor de nieuwe consumentgestuurde generatie: Generatie Z of Gen Z.

Deze generatie is gewend om te winkelen, waar, wanneer en op welke manier zij willen. Een naam die daarom beter bij hen zou passen, is misschien wel ‘Generatie Omnichannel’. Gen Z winkelt op het moment dat hen het beste uitkomt en heeft geen voorkeur voor het middel dat ze gebruiken om te shoppen. Ze shoppen graag artikelen van hogere kwaliteit en willen op de hoogte blijven van culturele ontwikkelingen. Dit bewustzijn van culturele trends leidt er ook toe dat zij zich ook meer bewust zijn van de planeet en de toekomst ervan.

Duurzaamheid
Waar Generatie Omnichannel gelooft dat de generaties voor hen stonden voor overconsumptie en materialisme, associëren ze zichzelf (en hun portemonnee) met merken die overeenkomen met hun eigen kernwaarden; duurzaamheid, milieuvriendelijkheid en gelijkheid. Dit maakt Gen Z de meest kritische consumentengroep aller tijden, met een andere kijk op winkelen en consumptie in vergelijking met andere generaties. Bovendien wordt de frequentie waarmee Gen Z nieuwe artikelen koopt, verstoord door de markt voor tweedehands, preloved en vintage kleding. Preloved en vintage platforms zoals Vinted zijn in het leven geroepen om de levensloop van kleding te verlengen en de vraag naar nieuwe aankopen uit te stellen. Wat natuurlijk perfect in het plaatje van Gen Z past.

Betaalmethoden
En niet alleen verschuiven de wensen en eisen voor de manier waarop consumenten kunnen shoppen, ook de manier van betalen is de laatste jaren flink geëvolueerd. Volgens PayPal hebben 123 procent meer Gen Z gebruikgemaakt van achteraf betaalmogelijkheden (zoals Klarna - via Mollie - en AfterPay) dan voorheen, de sterkste toename van welke generatie dan ook. In april 2021 zei 33 procent van de Gen Z-respondenten dat ze waarschijnlijk ook in de toekomst gebruik zullen blijven maken van dit soort vormen van betaling.

Verwachting
Daarnaast zijn ook mobiele betaalopties, zoals Apple en Android Pay veel sneller omarmd door Gen Z dan andere groepen consumenten. Door de snelle en makkelijke manieren van shoppen en betalen, heeft deze generatie een bepaalde verwachting ontwikkeld om te kunnen betalen hoe, wanneer en met welk apparaat of platform ze dat willen. Traditionele betaalmethoden zullen daarom bij moeten blijven en in staat moeten zijn om deze verschillende betaalopties aan te bieden.

De pandemie heeft ervoor gezorgd dat de positie van e-commerce ongeacht de generatie sterker is geworden. Als we een blik op de toekomst werpen, zullen generaties na Gen Z waarschijnlijk nóg digitaler zijn. Dit betekent dat het uitvinden van de retail over ongeveer twintig jaar waarschijnlijk opnieuw moet beginnen.

Capaciteiten
Merken zullen daarom flexibel genoeg moeten zijn om met de technologische ontwikkelingen mee te gaan en verschillende (e-)commerce opties implementeren. Tevens zullen zij over de juiste capaciteiten moeten beschikken om aan de hoge verwachtingen van deze nieuwe groepen te voldoen, aangezien zij snellere service en duurzamere producten willen en het liefst tegen een in verhouding goede prijs.

Grootmacht
Gen Z kan worden gezien als een opkomende, culturele en economische grootmacht in het huidige retaillandschap, dat de komende twee decennia veel zal veranderen op het gebied van cultuur, bestedingsgewoonten en nog veel meer. De race om als retailer aan de toekomstige verwachtingen van Gen Z-consumenten te voldoen, is al in volle gang.

Het succes van merken in de komende twee decennia zal niet alleen afhangen van het inzicht in wat, hoe en bij wie Gen Z waarschijnlijk hun geld zullen uitgeven, maar ook van het vermogen van een retailer om met de juiste technologie in zijn winkels en toeleveringsketens een succesvolle omnichannelervaring te realiseren.

Pieter Van den Broecke
Managing director Benelux en Duitsland Manhattan Associates

comments powered by Disqus