De eerste stap naar verleuken: geloof erin!

De eerste stap naar verleuken: geloof erin!
  • 16 oktober 2017
  • Gastauteur

In Nederland is de bedrijfsvoering veelal afgestemd op regels, cijfers én controle. Om de stap naar verleuken te zetten, is het de kunst om te denken vanuit kansen, leuk en positief. Dat klinkt eenvoudig. En dat is het ook. Ik probeer het je duidelijk te maken aan de hand van een aantal foto’s.

Bakkie koffie
In het voorjaar van 2016 bracht ik een bezoek aan Snelle Vliet Touringcars in Alblasserdam. Met directeur Ruud van der Marel sprak ik over verleuken. We maakten een rondje door het bedrijf, keken in de bussen en ik probeerde hem te inspireren om concreet wat zaken op te pakken. Nog geen 2 weken later stuurde Ruud mij onderstaande foto.


Hij vertelde dat bezoekers door het ophangen van één bord enthousiast binnen kwamen en er vaak al gelijk gezegd werd: 'doe mij maar een lekker bakkie' of 'een colaatje lijkt me heerlijk'. De sfeer bij binnenkomst was leuker. Maar dat was niet het enige. Eigen medewerkers vonden het ook een leuk idee en het motiveerde hen om ook dingen te bedenken. En dat naar aanleiding van één bord.

Fietsstraat
Het tweede voorbeeld komt uit Vlaardingen. Het gaat hier om een behoorlijk druk bereden weg in een recreatiegebied. Hier rijden veel fietsen en automobilisten. De gemeente wilde de bestuurders op een leuke manier duidelijk maken om voorzichtig en niet te hard rijden op deze weg. En zie hier het resultaat.


Hoe leuk bedacht? Het zet de automobilisten aan tot denken en heeft een positief effect op het gedrag van de weggebruikers. Geen dwingende taal, waar regels de basis vormen, maar vanaf de andere kant bedacht. Door het leuker te maken, is de attentiewaarde vele malen hoger. Evenals het gewenste resultaat. Bovendien leverde het veel free publicity op, waardoor er nogmaals op een positieve manier de aandacht op werd gevestigd.

Lastige vent
Ook het derde voorbeeld is bedacht om plezier te maken. Veel vrouwen zullen deze situatie herkennen. Zij hebben zin om lekker te winkelen, maar hun partner begint al snel te zaniken dat het genoeg is geweest. Kijk eens hoe gaaf dit café daar op inspeelt.


Binnen no time was dit een hit op social media en kwamen (lokale) media een kijkje nemen bij dit café. Je kunt je voorstellen dat dit positief werkte op het aantal bezoekers en de omzet. En dat naar aanleiding van één stoepbord. Briljant verzonnen!

Bewustzijn
Bij Rijkswaterstaat zijn ze zich eveneens bewust dat leuke teksten tot meer bewustzijn leiden van de mensen die er wat mee moeten doen. Dit onderdeel wordt binnen veel organisaties onderschat. Een bordje met 'balie hier melden' of 'welkom bij de receptie'? Wat denk je dat positiever werkt, zowel voor bezoekers als eigen medewerkers?



Leuk


Deze ervaring gaat over hoe simpel het is om als medewerker(s) het verschil te kunnen maken als het gaat om leuk. Bij Monuta heb ik diverse presentaties mogen geven (geen grappen a.u.b.) en er was altijd een parkeerplaats voor mij gereserveerd. Bijgaand bordje stond dan bij de parkeerplaats. Dit geeft een fijn gevoel van welkom (opnieuw geen grappen a.u.b.).


Ik vertelde dit ook tijdens één van de presentaties. Tijdens de pauze zag ik wat mensen druk bezig. Na afloop van de presentatie nam ik afscheid en was datzelfde groepje een beetje geheimzinnig aan het lachen en kletsen met elkaar. Toen ik in mijn auto stapte en weg wilde rijden, bleek waarom.


Plezier maken en hebben is niet moeilijk.

Plezier
Vrijwel iedereen functioneert het beste in een omgeving waar plezier voorop staat. Hoe komt het dan dat weinig organisaties dit hoog op de agenda hebben staan? Veel vergaderingen en werkoverleggen vinden plaats over de meest uiteenlopende zaken, maar vrijwel nooit zie ik werkplezier op de agenda staan. De voordelen van een organisatie waar plezier hoog in het vaandel staat, spreken voor zich. Van lager ziekteverzuim tot trouwere medewerkers en lagere marketingkosten. En vergeet de enthousiaste klanten niet. Want een klant voelt het als geen ander dat medewerkers het naar hun zin hebben. Dat heeft zijn uitstraling op hoe ze acteren en het gevoel dat ze klanten geven. Klanten komen graag bij organisaties met enthousiaste (betrokken) medewerkers.

Geloof
Een succesvolle stap naar verleuken heeft alles te maken met het geloof dat het écht werkt. Zowel voor eigen medewerkers als voor klanten. En klanten kun je ook zien als burgers of patiënten. Verleuken is geen 'kunstje' dat je er even bij gaat doen. In dat geval kun je er beter niet mee beginnen. Dat geldt zowel op organisatie- als op individueel niveau. Verleuken kan iedereen. Op voorwaarde dat hij of zij er plezier in heeft. Daar ligt de sleutel voor het succes: het geloof dat het écht werkt en wat oplevert.

Agendapunt
Hoe is dit in jouw organisatie gesteld? Hoe hoog staat plezier op de agenda? En welke actiepunten zijn daarvoor opgesteld? Aandacht voor medewerkers en klanten zou heel normaal moeten zijn. Veel organisaties zoeken naar unique selling points. Dit is er absoluut één! En bovenal één die niemand anders heeft. Jouw medewerkers werken namelijk bij jouw organisatie. Het kost weinig moeite en biedt veel plezier om hier binnen de eigen organisatie op een andere manier naar te kijken. Betrek medewerkers bij dit proces. Je zult zien dat het een positieve invloed heeft. Iedereen weet dit, maar het behoort zelden of nooit tot de prioriteiten van de organisatie. En dat terwijl het snel aan de winstgevendheid bijdraagt!

Deze gastblog is geschreven door Feike Cats, expert op het gebied van klanthousiasme en verleuken, auteur en directeur van Houden van Klanten.






































comments powered by Disqus