Geluk als motor

Geluk als motor
  • 24 december 2018
  • Gastauteur

Bijna elke organisatie voert periodiek een arbeidtevredenheidsonderzoek uit. Begrijpelijk, maar het is verouderd en weinig ambitieus. We willen meer. We willen geluk. En dat is heel logisch! Want wie wil tevredenheid, als je ook voor geluk kunt kiezen?

Een overweldigende hoeveelheid onderzoeken laat zien dat werkgeluk bijdraagt aan het welzijn van medewerkers en dat van de organisatie. En, als een gevolg, zorgt werkgeluk voor betere bedrijfsprestaties. Gelukkige medewerkers zijn namelijk creatiever, energieker en productiever, werken beter samen, zijn betere ambassadeurs van de organisatie en zijn bovendien minder vaak ziek. Een belangrijk gegeven in tijden waarin we kampen met uitval door stress en burn-out en we op zoek zijn naar manieren om talent aan te trekken en vast te houden.

Steeds meer organisaties stellen dan ook het verhogen van geluk als primair doel. Geluk is niet langer een extraatje, maar een belangrijk onderdeel van strategie en beleid. Natuurlijk, geluk is in de mode, maar belangrijker is dat organisaties simpelweg in zijn gaan zien dat het werkt. Organisaties die in geluk investeren rapporteren gemiddeld 71% minder ziekteverzuim en 31% meer productiviteit.

Het concept voor werkgeluk is simpel en bestaat uit twee stappen. De eerste is het meten van geluk en haar factoren. Niet één keer, maar herhaaldelijk. Je moet het monitoren. De uitkomsten laten je zien welke processen aandacht behoeven om werkgeluk te vergroten. Het monitoren van geluk is niet ingewikkeld – met een goede onderzoekstool ben je al een heel eind. Dan volgt stap twee: gericht veranderingen doorvoeren om geluk te verhogen.

Investeer
Veranderingen hoeven niet groot te zijn. Google, aanvoerder op de lijst van favoriete Amerikaanse werkgevers, weet bijvoorbeeld als geen ander hoe je sociale verbondenheid stimuleert. Zij biedt haar werknemers onder meer gratis lunch en diner. Dit is natuurlijk niet realistisch voor elk bedrijf, maar de achterliggende gedachten wel. Door onderling contact tussen medewerkers te stimuleren ontstaat een plezierige bedrijfscultuur, die ook ongelooflijke voordelen voor de organisatie kent.

Een ander voorbeeld. Je stelt als organisatie prachtige doelen, maar medewerkers zien niet altijd hun rol en bijdrage aan het verwezenlijken ervan. Ze raken de connectie met het eindresultaat kwijt, en daarmee ook een stuk betekenis. Door concreet, het liefst zelfs tastbaar, te maken hoe hun dagelijkse werk bijdraagt aan het bereiken van de doelen, zorg je voor een boost in betekenis. En daarmee een boost in werkgeluk.

Voor elk van de factoren zijn tal van interventies denkbaar. Wat het beste past, is natuurlijk afhankelijk van de situatie. Bovenal moeten we anders kijken naar werkgeluk. Geluk is niet het gevolg van bedrijfssucces, het is juist de veroorzaker. Maar geluk komt niet vanzelf. Je zult er eerst in moeten investeren.

Noot: deze gastblog is geschreven door Lotte Spijkerman, managing partner bij Happiness Lab.












comments powered by Disqus