Young & Professional: Robin van der Meulen

Young & Professional: Robin van der Meulen
  • 28 oktober 2019
  • Nina van Klaveren

Met een nominatie voor HR Talent of the Year 2018 kan Robin van der Meulen zich met recht rekenen tot echte young professional. Haar functie bij 2DAYSMOOD – Strategic Happiness Expert –past als een jas; vol passie houdt de goedlachse millennial zich bezig met werkgeluk.

Ten tijde van het interview bevindt ze zich in Zweden op workation. Tijdens het videogesprek is ze bevlogen én stellig, in het bijzonder over leiderschap: ‘Ik zie zó vaak bedrijven waarin niet geïnvesteerd wordt in groei van medewerkers. Dat men denkt: ‘wat nou als we mensen opleiden en ze gaan weg?’. De vraag: ‘wat nou als ze niét zijn opgeleid en ze blijven?’ heeft juist meer invloed.’

Hoe ben jij op deze functie terechtgekomen?
‘Tijdens de studie bedrijfskunde specialiseerde ik me in duurzaamheid. Ik had de wens om een positieve impact te maken. Via via kwam ik in aanraking met de sociale tak binnen duurzaamheid: positieve psychologie binnen human resources. Werkgeluk trok al snel mijn aandacht – niet focussen op de vraag waarom mensen organisaties verlaten, maar juist wat ze plezier en energie geeft. Vanuit de passie om positieve impact te maken en me te verdiepen in energiebrengers, ben ik in 2016 voor mijzelf begonnen met MyHappyList. Vervolgens tipte iemand mij over 2DAYSMOOD. Hun kernwaarden, visie en ambitie zijn een perfecte match met wat ik belangrijk vind, dus besloot ik twee jaar geleden om me bij hen aan te sluiten.’

In hoeverre herken jij je in de ‘typische’ millennial?
‘Zowel bij mezelf als anderen zie ik dat we allemaal ontzettend veel tegelijkertijd willen doen. We vinden het belangrijk om veel sociale contacten te onderhouden en leuke dingen te doen, maar willen ook sporten, studeren, werken, ons steentje bijdragen aan de maatschappij en noem het maar op. Bij mezelf merk ik dat dit niet zozeer door druk vanuit de naaste omgeving komt – we vinden het écht allemaal leuk. Het gevaar daarin kan wel zijn dat er een disbalans ontstaat in je energie. Om balans te bewaren is werkgeluk ook zo belangrijk. Daarnaast herken ik mij in het verlangen naar zingeving, een stroming waar je veel millennials over hoort.’


Beeld: Zuiver Beeld

Wat is volgens jou de grote valkuil van de GenY-er?
‘Dat heeft alles te maken met het vorige punt: we willen teveel. Dat zie je ook op het moment dat we met een baan starten: we hebben torenhoge verwachtingen omdat we de lat voor onszelf heel hoog leggen. We willen resultaat zien, liever gisteren dan vandaag. Daarin zitten we voornamelijk onszelf in de weg, waarbij grotere gevaren op de loer liggen. Doordat we zo resultaatgedreven zijn, ontstaat de neiging onszelf met anderen te vergelijken. Anderen meer ophemelen dan jezelf draagt ook enorm bij aan burnouts. Social media speelt daarin een grote rol, maar dat millennial-trekje kent zijn oorsprong al van daarvoor. Op het moment dat er op een rapport één 5 te zien was, werd daarop gefocust. Niet op de vakken waar je een 9 voor stond. Ik denk dat in de opvoeding van millennials vaak de vraag ‘wat kan er beter?’ centraal stond. Hierdoor hebben we niet meegekregen om dat lagere cijfer te laten voor wat het is en ons te concentreren op die dingen waarin we uitblinken. Bij mijn opvoeding was dit overigens niet het geval, waar ik mijn ouders dankbaar voor ben.’

Welke leiderschapskwaliteiten zijn voor jou van belang?
‘Ik denk dat we naar een tijdperk bewegen waarin managers van een andere soort aan de top komen te staan. Mensen die zich weten te focussen op het menselijke van de organisatie en weten hoe empathie in te zetten in het voordeel van de medewerkers. Die shift is ook een resultaat van de manier waarop we worden gestuurd: wordt de nadruk gelegd op soft skills, is er aandacht voor persoonlijk leiderschap? Zelf vind ik het bijvoorbeeld enorm prettig als er van de ‘sterke kantenbenadering’ wordt uitgegaan. Neem nog even dat voorbeeld van het rapportcijfer: middels deze benadering staart men zich niet blind op die 5, maar zorgt een manager ervoor dat jij je kunt ontwikkelen op jouw uitblinkpunten.’

Wat bindt millennials volgens jou?
‘Het meedenken en betrokken worden is zeer essentieel. Daarnaast willen we voor de volle honderd procent kunnen staan achter wat we doen, wat niet kan als er in een bedrijf niet transparant wordt gecommuniceerd. Daarom is een oprecht geïnteresseerde leider doorslaggevend voor de medewerkers. De werk-privébalans verschuift door technologie en globalisering steeds verder richting een werk-privéintegratie, waarin ’s avonds nog even wordt gewerkt als de kinderen in bed liggen. Het is dan cruciaal om een leider te hebben die weet wat er speelt, zowel op het werk als in de privésferen. Daardoor krijg je betere samenwerking en wordt iedereen productiever.’

Hoe luidt jouw levensmotto?
‘Positiviteit werkt aanstekelijk.’


Lees ook: Zakelijke titulatuur: What’s in a name?

comments powered by Disqus