Toepassing AI meest geaccepteerd in zorg
Consumenten aanvaarden de implementatie van kunstmatige intelligentie eerder in de zorg dan in andere branches. Dat blijkt uit onderzoek van analytics-expert SAS onder 500 consumenten.
In het onderzoek kregen consumenten praktijkvoorbeelden van AI in diverse branches aangereikt. De respondenten voelden zich comfortabeler bij de toepassing van kunstmatige intelligentie in de gezondheidszorg dan in het bankwezen of in de retail. Ook bleek dat het gebrek aan menselijke interactie wordt gezien als het grootste bezwaar tegen artificial intelligence.
Kennisgebrek
Volgens SAS gaven veel consumenten aan niet goed te weten wat de toepassing van AI precies inhoudt. Daar komt bij dat veel respondenten zich zorgen maken over de privacy van hun data. 35% gaf aan vertrouwen te hebben dat hun persoonlijke data veilig wordt opgeslagen. Jongere respondenten hadden hier meer vertrouwen in dan respondenten van boven de 40 jaar.
‘Consumenten staan positief tegenover AI als ze denken dat het voor het goede doel wordt gebruikt’, aldus David Tareen, marketing manager artificial intelligence bij SAS. In zijn optiek geven de onderzoeksresultaten ook aan dat men technologie eerder accepteert wanneer er sprake is van een tastbaar voordeel. Over het kennisgebrek onder consumenten zegt hij: ‘Over het algemeen is een gebrek aan inzicht in wat kunstmatige intelligentie is en doet een belangrijke factor voor degenen die er bang voor zijn.’