AI for FinTech Lab opgetuigd

AI for FinTech Lab opgetuigd
  • 25 maart 2019

TU Delft en ING bundelen hun kennis en expertise op het gebied van kunstmatige intelligentie binnen de financiële sector. Hiertoe hebben de universiteit en de bank het AI for FinTech Lab (AFL) opgezet. Middels AI willen ze ‘de effectiviteit en doelmatigheid van data- en software-analyse vergroten’.

‘Binnen het nieuwe AI for FinTech Lab doen onderzoekers en studenten van TU Delft onderzoek naar de ontwikkeling van software voor de financiële sector, waaronder autonome software en systemen voor data-analyse en data-integratie’, meldt de universiteit. ‘Binnen de samenwerking biedt het ING een onmisbare IT-infrastructuur, een ambitieuze organisatiestructuur voor softwareontwikkeling, en een leidende positie op het gebied van data fluency en analytics delivery.’

Klantdata
De twee partijen werken al langer samen op genoemde vlakken, waarmee het optuigen van een gezamenlijk AI-lab een logische volgende stap is volgens Arie van Deursen, hoogleraar Software Engineering aan TU Delft en wetenschappelijk directeur van het AFL. ‘Dit biedt ons de kans om nieuwe theorieën, methoden en tools op het gebied van kunstmatige intelligentie te ontwikkelen, en om nieuw talent aan ons te binden. Wij verwachten dat de samenwerking binnen het AFL niet alleen zal leiden tot baanbrekende theorieën, maar ook tot gevalideerde oplossingen die breed kunnen worden verspreid.’

Görkem Köseoğlu, Chief Analytics Officer bij ING Groep, is eveneens content met de oprichting van het AI for FinTech Lab: ‘Het gebruik van klantdata biedt grote kansen om betere diensten te ontwikkelen, maar moet tegelijk zorgvuldig worden vormgeven. Voor klanten zijn hun data van groot belang en ING hecht er veel waarde aan dat klanten ons vertrouwen. De samenwerking met TU Delft is daarom van groot belang om beide doelen te realiseren.’

Commotie
In 2014 raakte de betreffende bank in opspraak toen het een pilot wilde starten omtrent het delen van data van rekeninghouders met derden (zonder toestemming). Uiteindelijk ging die proef, na veel commotie, niet door. Met de recente invoering van PSD2 bestaan er nu nieuwe regels rondom de omgang met klantgegevens.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link