Hoge ogen voor financiële vraagbaak

Hoge ogen voor financiële vraagbaak
  • 22 augustus 2019

Consumenten die onzeker zijn over hun financiële situatie, kunnen sinds twee jaar terecht bij Kandoor. Via het platform beantwoordt een zelflerende chatbot vragen over financiële zaken als belastingen en verzekeringen. ‘90% van de vragen wordt beantwoord zonder tussenkomst van een mens.’

Kandoor – een initiatief van APG – werd in 2017 ontwikkeld in samenwerking met ORTEC, een Nederlandse leverancier van optimalisatiesoftware. Gemiddeld beantwoordt chatbot Kabot zo’n 40.000 vragen per maand; 90% hiervan wordt volgens de organisatie autonomisch beantwoord. Mocht de bot er zelf niet uitkomen, dan is daar een escalatie pad naar een vrijwilliger. Teammanager Zenno Cornelisse vindt dat het platform een maatschappelijke rol vervult. ‘Wie een urgente financiële vraag heeft, gaat vaak op internet op zoek naar antwoorden. Dikwijls is onduidelijk of de gevonden informatie feitelijk juist is, of dat er bijvoorbeeld commerciële belangen achter zitten.’ Hij stelt dat consumenten dankzij Kandoor geen gebruik meer hoeven te maken van een zoekmachine.

Welbespraakte weerstand
De organisatie timmert aan de weg om spraakherkenning toe te voegen aan de Kanbot, zodat er ook met de digitale assistent kan worden gesproken. ‘Om een vraag goed te kunnen beantwoorden, heeft Kanbot soms wat aanvullende informatie nodig. In geschreven vorm roepen zulke aanvullende vragen al snel weerstand op. Uit onze experimenten blijkt dat die weerstand in gesproken vorm veel minder is’, concludeert Cornelisse.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link