Batavia Stad kalmeert klant door XL Black Friday

Batavia Stad kalmeert klant door XL Black Friday
  • 22 November 2021
  • Peter van Woensel Kooy

Black Friday is synoniem aan volle winkelstraten. Uit een rondgang onder klanten blijkt dat grote mensenmassa’s en volle kleedruimtes de meeste stress opleveren tijdens het winkelen. Batavia Stad Fashion Outlet neemt daarom voorzorgsmaatregelen.

Dit gebeurt om extreme bezoekerspieken te voorkomen en stuurt aan op spreiding door een hele kortingsweek te organiseren: Super Week, van vrijdag 19 november tot en met zondag 28 november 2021. 'Hiermee krijgen bezoekers de kans verantwoord en onbezorgd met hoge kortingen te shoppen, met de beleving van de fysieke winkels en een dagje uit in een sfeervol winkelgebied.' 

Met twintig jaar winkelervaring zegt de shopstad als geen ander te weten dat enorme drukte voor mensen tot extreme stress kan zorgen. Des te belangrijker om deze dagen in goede banen te leiden. Scott Otte, Marketing Director Batavia Stad: 'Vorig jaar was het in sommige binnensteden zo druk dat winkels eerder moesten sluiten. In Batavia Stad was dat niet het geval dankzij een aantal maatregelen. Ook deze editie zetten we in op het verspreid bezoek. Zo hebben mensen via onze sociale media inzicht in de piektijden op een dag of wanneer het juist rustiger is. En werken wij in het center weer met stewards om eventuele rijen te managen en op 1,5 meter afstand te controleren.'

Gecontroleerde omgeving
Outlet centers kunnen veel beter aan publieksbeheersing doen dan stadscentra, zowel bij de in- en uitgang van het center als bij de winkels zelf. De aanloop van publiek, hygiëne en bereikbaarheid is veel beter te organiseren en er is meer toezicht mogelijk. Dit geeft mensen een veiliger gevoel en maakt verantwoord en onbezorgd winkelen mogelijk. Voor de organisatie achter Batavia Stad heeft publieksbeheersing een steeds grotere rol gekregen (mede door de pandemie), benadrukt het management. Juist door de manier waarop het centrum is ingericht is er de mogelijkheid om een gecontroleerde en toegankelijke omgeving te creëren. De winkelstraten zijn breed en schoon, waardoor bezoekers veel meer meters voor zichzelf hebben en er ruimte is voor ‘wachthekken’. Bovendien is er geen ‘extra’ publiek van mensen die in de stad op weg zijn.

Scott Otte: 'Door de manier waarop het centrum is ingericht kunnen mensen veilig komen winkelen in een gecontroleerde en goed ingerichte omgeving. We vinden het belangrijk dat bezoekers ook in deze tijden kunnen genieten van cadeaus inkopen en het gevoel van een dagje uit hebben dankzij de feestelijke aankleding, live muziek van een dj en foodtrucks verspreid door het centrum. Bij ons kan dat allemaal op een verantwoorde manier. Bovendien weet je bij ons zeker dat je op tijd je cadeaus in huis hebt, dat scheelt ook shopstress.'

Openingstijden
Batavia Stad Fashion Outlet houdt zich aan de geldende maatregelen en is daarom geopend van 10.00 tot 18.00 uur. Verschillende merken hebben ervoor gekozen om in het Black Friday-weekend een uur eerder open te gaan om spreiding te stimuleren. Doorgaans winkel je voor 12:00 uur en na 16:00 uur het rustigst. Check de druktemeter op Instagram en Facebook. Zodra het druk begint te worden komt er een rood symbool te staan. Dan wordt er sterk geadviseerd je bezoek even uit te stellen, tipt Otte zijn customers nog.
(PvWK)

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Geplaatst in
  • Reacties
  • Link