Drukte bij de Luisterlijn door vakantieperiode

Drukte bij de Luisterlijn door vakantieperiode
  • 4 augustus 2023
  • Redactie

De drukte bij de Luisterlijn neemt toe gedurende de vakantieperiode. ‘Doordat bij veel mensen het gevoel van eenzaamheid toeneemt in de zomervakantie, en vrijwilligers ook genieten van een welverdiende vakantie, is het flink aanpoten om alle oproepen te beantwoorden’, zegt Yvon Schmitz, trainer en begeleider bij de Luisterlijn.

In de zomerperiode gaan veel mensen weg, of ze gaan buiten leuke dingen doen. Voor anderen kan deze periode (extra) eenzaam voelen. Eenzaamheid is de grootste (achterliggende) reden waarom mensen contact zoeken met de Luisterlijn. De landelijke organisatie, die 24/7 een luisterend oor biedt via telefoon, chat en mail, roept dan ook op naar elkaar te blijven omzien. ‘Oprechte aandacht en interesse kunnen een groot verschil maken voor anderen. Juist in deze periode.’ Jaarlijks voeren professioneel opgeleide vrijwilligers ruim 330.000 gesprekken.

Piek
Vorig jaar zag de Luisterlijn ook een piek in het aantal oproepen in de maanden juli en augustus. Die zorgde voor drukte op de lijnen. In de genoemde periode voerden vrijwilligers bij de Luisterlijn gemiddeld ruim 27.000 gesprekken per maand. ‘En dat is nogal wat, vooral als je bedenkt dat een gemiddeld telefoongesprek bij de Luisterlijn ruim 21 minuten duurt en dat onze bezetting in die periode ook een uitdaging is. Ook vrijwilligers zijn weleens aan vakantie toe’, vertelt Schmitz. Ze merkt op dat (zomer)eenzaamheid niet alleen onder ouderen voorkomt, maar ook onder jongeren. ‘Dat horen we in de gesprekken. Wel zien we dat relatief meer jongvolwassenen gebruikmaken van onze chatdienst.’

comments powered by Disqus