De Luisterlijn bestaat 65 jaar

De Luisterlijn bestaat 65 jaar
  • 26 maart 2024
  • Kel Koenen

Sinds de oprichting in 1958 heeft de telefonische hulpdienst een onschatbare rol gespeeld in het bieden van een luisterend oor aan mensen die daar op dat moment behoefte aan hadden, ongeacht de tijd van de dag of aard van hun zorgen.

Wat destijds begon als bescheiden initiatief is uitgegroeid tot een landelijke organisatie die jaarlijks honderdduizenden gesprekken voert en levens raakt over het hele land. In 1958 richtte de Rotterdamse dominee Henk Teutscher de eerste telefonische hulpdienst op in Nederland. 'Hij vroeg in het algemeen aan mensen die verhullend spraken, om hun problemen duidelijk uit te spreken en het gesprek met de telefonische hulpdienst aan te gaan. Zelfs als het er om ging dat het leven niet te leven is en zij een einde aan hun leven wilde maken', vertelt Henk Teutscher, de zoon van oprichter dominee Teutscher.

De behoefte (anoniem) je verhaal te kunnen doen, is nog altijd groot. Waar de eerste telefonische hulpdienst begon met 40 vrijwilligers en zo’n 35 gesprekken per dag, is de telefonische hulpdienst uitgegroeid tot circa 1500 vrijwilligers en zo’n 900 gesprekken per dag.

Hoewel de telefonische hulpdienst al lang niet meer alleen bereikbaar is via telefoon, maar ook via chat en mail, worden de meeste gesprekken nog altijd via de telefoon gevoerd. Of het nu gaat om eenzaamheid, verdriet, stress of gewoon behoefte aan een vriendelijk woord, de Luisterlijn fungeert als een betrouwbare steunpilaar voor veel mensen. Hier kunnen ze dag en nacht terecht met hun zorgen, angsten en vreugde. Vrijwilligers van de Luisterlijn staan paraat om te luisteren zonder oordeel en met empathie.

Teutscher is trots dat de missie van zijn vader wordt voortgezet. 'In een wereld waarin het tempo soms overweldigend kan zijn en individuen worstelen met uitdagingen van verschillende aard, is het van cruciaal belang een plek te hebben waar je je gehoord en begrepen voelt. Wat het werk nog steeds bijzonder maakt, is de onbaatzuchtige inzet van de vrijwilligers. Mensen die dag en nacht hun luisterend oor lenen aan hen die het nodig hebben.'

Het werk van de Luisterlijn wordt voortdurend erkend als essentieel in onze samenleving. Onderzoek van SEOR in 2022 onderstreept de impact van de Luisterlijn op het welzijn van haar gesprekspartners en vrijwilligers. Uit het onderzoek blijkt dat minimaal 80 procent van de gesprekspartners zich beter voelt na contact met de Luisterlijn, met gunstige effecten op fysieke gezondheid en sociale relaties.

Om de belangrijke mijlpaal te vieren plant de Luisterlijn verschillende evenementen en initiatieven gedurende het hele jaar. Zoals onder meer het delen van inspirerende verhalen en ervaringen van mensen die baat hebben gehad bij de diensten van de Luisterlijn, evenals het erkennen en eren van de circa 1500 getrainde vrijwilligers die zich onvermoeibaar inzetten voor het welzijn van anderen.

comments powered by Disqus