Overzeese berichten van Liekele de Jong

Overzeese berichten van Liekele de Jong
  • 2 juni 2014
  • Redactie

Hoe kom ik zo vroeg op m’n werk?
“Drie maanden geleden heb ik, samen met mijn echtgenote, de stap genomen om in Paramaribo te gaan wonen en werken. Na jaren in Nederlandse contactcenters te hebben gewerkt, inhouse en facilitair, wilde ik nog een keer het onbekende ontdekken. Is daar alles wel zo anders? Daar kan ik helder over zijn: een Surinaams contactcenter ziet er van binnen net zo uit als een Nederlands contactcenter: dezelfde opstelling van bureaus, tafels, pc’s, et cetera. Alleen hoor je hier niet het tikken van de centrale verwarming, maar het loeien van de airco’s. En de gebouwen zijn hier wat fleuriger geschilderd.
Ook hier werken de mensen, die overigens ontzettend aardig zijn en je alles over hun mooie land willen vertellen, in shifts. Waarbij ze dan wel - door het tijdsverschil met Nederland en het feit dat we hier voor Nederlandse klanten werken, in de zomertijd met 5 uur tijdsverschil - om 04:00 uur hun eerste shift, soms zelfs om 03.00 uur beginnen! In Nederland is het dan 09:00 uur. De shifts eindigen hier om 17.00 uur (dat is 21.00 uur Nederlandse tijd). In de wintertijd zit hier, logischerwijze, 4 uur tijdsverschil tussen.
Nu zit de uitdaging niet zozeer in de eindtijd, maar vooral in de begintijd. In Nederland zijn we niet gewend om zo vroeg van start te gaan, of het moet om 24/7-service gaan. Nederlandse bedrijven die wel zo vroeg beginnen, pikken in sommige gevallen de medewerkers met hun eigen vervoersdienst op, indien die op verre afstand van het werk wonen en geen ander vervoermiddel hebben. Want het punt is: hoe kom je zo vroeg op je werk? Net als in Nederland start het openbaar vervoer in Suriname ook niet om 04:00 uur. Hierdoor is de animo voor een vroege shift niet altijd even groot. De kosten voor een taxi zijn voor Nederlandse begrippen laag, maar voor Surinaamse toch een ‘hap’ uit hun inkomen. Daarnaast is een taxi rond die tijd ook moeilijk te krijgen. Dus reist men liever met de bus, die 1.25 SRD (dat is 27 eurocent) in de stad kost, maar vaak pas om 05.30 begint te rijden en niet via vastgestelde vertrek- en aankomsttijden. Het blijft dan dus de vraag of je op tijd op het werk kunt verschijnen. Voor een van de accounts waarvoor ik werk, worden de roosters vanuit Nederland aangeleverd. Begrijpelijk kost het soms enige moeite om de ochtendbezetting rond te krijgen. Maar de afdeling planning en traffic speelt flexibel in op de vervoersperikelen en het lukt hen, door nauwe samenwerking met de operationeel verantwoordelijken en een heldere blik op de toekomst, iedere dag weer voldoende bezetting op de vloeren te leveren. Ronduit top!

comments powered by Disqus