De onmisbare schakel: teamleider Frederieke Stoop
Binnen klantcontact vervullen teamleiders een belangrijke rol. Zij zijn de schakel tussen de customer service agents die dagelijks contact hebben met klanten en het management dat strategische beslissingen neemt. CustomerFirst sprak met Frederieke Stoop, genomineerd voor Teamleider van het Jaar.
Jaarlijks wordt de Teamleider van Jaar verkozen tijdens het Teamleider Event. Het biedt niet alleen een podium voor de beste teamleiders van Nederland, maar is ook een plek waar kennis, ervaringen en ideeën worden uitgewisseld. Uit de eerste twee edities werd duidelijk dat de doelgroep grote behoefte heeft aan inspiratie en het delen van ervaringen met collega’s. Ze worstelen immers met vergelijkbare uitdagingen, zoals de krappe arbeidsmarkt, verloop en verzuim.
Dit jaar haakt het event qua thema aan bij het jaarthema van de CCMA: Let’s connect. Er zijn in totaal zes teamleiders genomineerd voor de prestigieuze titel, waaronder Frederieke Stoop, teamlead Customer Services bij Eneco. De afgelopen jaren zagen winnaars als Manouk-Fleur van Roest (TUI) in 2023 en Karin Arts-van de Weijer (ABN Amro) in 2022 hun leiderschap erkend worden en ook dit jaar belooft de strijd spannend te worden. Naast de eer ontvangt de winnaar een cheque voor een teamuitje – een beloning die symbool staat voor het belang van teambuilding en verbinding, iets wat iedere teamleider nastreeft.
Wat heeft je geïnspireerd om een carrière in leiderschap binnen jouw organisatie na te streven?
Voordat ik bij Eneco werkte, heb ik lang leidinggegeven. Na een overstap richting coaching, kwam tijdens de covid periode weer meer urgentie te liggen bij het goed begeleiden van onze medewerkers op afstand. Wat begon als een interim opdracht, is uitgelopen op een leidinggevende functie waarbij ik mijn coaching skills goed kwijt kan.
Hoe motiveer je jouw team, vooral tijdens uitdagende periodes?
Dat is iedere keer anders en ook verschillend per individu. Iedereen heeft andere behoeften en daar spring ik op in. Ik probeer vooral goed te luisteren wat collega’s nodig hebben, wat vaak neerkomt op maatwerk.
Kun je een voorbeeld geven van een moeilijke situatie waarmee je als teamleider te maken had en hoe je deze hebt opgelost?
Er zijn geregeld situaties op individueel vlak die vragen om een creatieve oplossing. Een situatie die voor al mijn teams van toepassing is geweest, is de verplichte uitvoering van een aantal overheidsmaatregelen tijdens de energiecrisis. Denk aan de uitbetaling van de 190,- voor iedere huishouding in november en december van 2022. Door alle restricties die gelden op het gebied van creditmanagement, moest dit handmatig gebeuren, bovenop het normale werk wat tijdsgebonden is. Dit legde enorme druk op de operationele teams. We hadden extra handjes nodig maar tegelijkertijd door de urgentie geen tijd om mensen snel in te werken. Ik heb toen een aantal oud-collega’s die al met pensioen waren, bereid gevonden terug te komen en te helpen. Ondanks de enorme stress die het gaf bij mijn teams ben ik heel trots dat het gelukt is om de maatregelen op tijd door te voeren en op het feit dat de verbinding met oud-collega’s zo goed is dat ze meteen klaar stonden om Eneco te helpen.
Hoe zorg je voor effectieve communicatie binnen jouw team, vooral wanneer je in een hybride of remote omgeving werkt?
Dat doen we door iedere dag te starten met de zogeheten dagstarts. Daarnaast hebben we vaste kantoordagen waarop we op kantoor werken en de werkoverleggen en retro’s houden met elkaar. Zo kunnen we goed terugkijken op performance en verbinding en meteen goede werkafspraken maken voor de komende periode.
Welke strategieën gebruik je om een gevoel van verbinding en samenwerking binnen jouw team te bevorderen?
Dat is tweeledig. Gezamenlijke doelen die concreet zijn gemaakt naar teamniveau is er daar 1 van. Zo werken we samen aan hetzelfde resultaat. Daarin zitten ook teamopdrachten om de verbinding te bevorderen in en buiten het team. Ik zet mensen in hun kracht en dat laat ze bloeien. De andere is ook leuke, sociale dingen met elkaar doen. Dat gaat van een praatje bij het koffiezetapparaat, tot afdelingsevents en borrels & etentjes. Alles valt of staat met wie ik zelf ben. Ik hou ervan om me in mijn mensen te verdiepen en tijd te maken voor wat er binnen en buiten het werk speelt. Verbinding maken en goed luisteren vind ik het belangrijkste aan mijn baan.
Hoe ga je om met conflicten binnen je team, en welke stappen neem je om te voorkomen dat deze zich herhalen?
Snel en helder communiceren, duidelijke kaders stellen, elkaar feedback geven en een veilige omgeving proberen te creëren waar mensen zich durven uit te spreken. Verantwoordelijkheid bij hen zelf leggen en veel spiegelen. Goede afspraken maken en deze blijven aanhalen tot het conflict uit de lucht is.
Welke rol speelt persoonlijke ontwikkeling in jouw leiderschapsstijl, zowel voor jezelf als voor jouw teamleden?
Een hele grote rol. Hoe beter ik mezelf ken met al mijn goede en slechte kanten, hoe een betere leidinggevende ik kan zijn. Afgelopen jaar heb ik het programma Power of Presence gevolgd, een waardevol leiderschapsprogramma waarbij ik aan de slag ben gegaan met al mijn gedragspatronen en hun oorsprong, om dit vervolgens te leren herkennen en waar nodig om te keren. Het heet me superveel gebracht qua persoonlijke groei en heeft mij ook als leider erg veranderd. En dit gun ik mijn medewerkers ook. Dus persoonlijke ontwikkeling is onderwerp van iedere bila. Wat heb jij nodig, waar ligt je ambitie en wat kan ik daarbij doen om je te faciliteren. Eneco heeft een keur aan opleidingen, cursussen en coachings die ingezet kunnen worden en een persoonlijk opleidingsbudget om in te zetten.
Hoe vind je de balans tussen het behalen van organisatiedoelen en het waarborgen van het welzijn van je team?
Door alle dingen te doen die ik hierboven eigenlijk heb beschreven. Samen heldere doelen stellen, duidelijk aangeven wat ik verwacht en in gesprek blijven over wat er op persoonlijk vlak nodig is. Ik ben van het maatwerk: woon je ver weg en breekt de reistijd je op? Dan zoek ik samen een oplossing die wel werkt. Is er thuis een lastige situatie dan kijken we of er een passende verlofvorm beschikbaar is. Daarnaast hebben we veel preventieve interventies beschikbaar die we kunnen inzetten om iedereen gezond te houden of te maken.
Welke innovaties of veranderingen heb je geïmplementeerd om de prestaties van jouw team te verbeteren?
Dat is eerder een joint effort van de hele organisatie. Je kunt denken aan het inzetten van AI, onze robot die repeterend werk wegneemt zodat er meer ruimte komt voor de moeilijke taken, maar ook nog steeds de “oude” methodes als kalibraties op gevoerde gesprekken om de kwaliteit te verbeteren.
Met het oog op de toekomst, wat zie jij als de grootste uitdaging voor teamleiders in de komende jaren, en hoe bereid je je hierop voor?
De grootste uitdaging is dat steeds meer werk geautomatiseerd zal worden en werk moeilijker en anders wordt. Dat betekent dat ik en mijn mensen zich moeten blijven ontwikkelen om mee te kunnen blijven komen. Het verschil dat ik als teamleider kan maken zit hem op verbindend vlak: helpen bij het ontwikkelen van een growth mindset, aandacht voor veranderingsbereidheid, stimuleren van persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast ben ik bezig om ervoor te zorgen dat de juiste mensen op de juiste plek komen. Dus ook de juiste nieuwe mensen werven. Maar ook door het open gesprek te voeren met de collega’s die richting pensioen gaan of medewerkers niet mee willen of kunnen komen. Dit betekent ook de goede dialoog voeren met stakeholders en HR. Wat helpt is ook het contact zoeken met externe vakgenoten.
Wat vind jij het allermooiste aspect van je vak?
Genieten van en verbinden met alle verschillende mooie mensen in de organisatie, van ze leren en samen successen boeken.
In CustomerFirst #8/9 meer aandacht voor de Teamleider van het Jaar-verkiezing met genomineerden Desiree de Ruig en Nadia Tiebosch-Reijne én Stephen Goldman en Yvonne Keijzer van Coniche, organisatoren en juryleden.