RobotFirst #1: Googelen? Dat is zó 2016

RobotFirst #1: Googelen? Dat is zó 2016
  • 13 december 2016
  • Redactie

Weet je nog? Die tijd dat Google nog niet bestond. Toen we nog naar de bibliotheek gingen voor informatie. Toen we nog een atlas of telefoonboek opensloegen. En toen we vooral via bekenden hoorden over het fijnste restaurant, het beste televisiemerk en de goedkoopste zorgverzekering.

In de tijd vóór Google gingen we op een compleet andere manier om met informatie. Maar hoe zit dat met de tijd ná Google? Als we de ontwikkelingen goed bekijken lijkt dit nieuwe tijdperk niet ver weg. Mijn stelling: over vijf jaar gebruikt niemand meer de zoekbalk van Google.

Wat gebruiken we dan wel? Op dit moment zijn veel techbedrijven en startups druk bezig met het ontwikkelen en verbeteren van hun digitale en intelligente assistenten. Denk hierbij aan Siri, Google Assistant, Facebook M, Amazon Echo, Microsoft Cortana en Viv. De kritische lezer zal denken: ‘Ja, maar die gebruikt toch niemand?’. Op dit moment gebruikt inderdaad maar een klein deel van de smartphonegebruikers de virtuele assistent op dagelijkse basis. Echter gaat dit veranderen.

Zo introduceerde Google zijn nieuwe Google Assistant met veel lovende eerste reviews. De persoonlijke assistent is nu alleen toegankelijk via de nieuwe chat-app Allo of voor eigenaren van de nieuwe Pixel Phone. Maar dit blijft niet lang zo. Google Assistant zal worden uitgerold naar Android-toestellen, smartwatches, auto’s en Chromecast. Daarnaast is binnenkort Google Home te bestellen. Dit is een draadloze speaker waarin Google Assistent leeft. Het zal mij niet verbazen als de assistent uiteindelijk zelfs op Google.com een prominente plek gaat krijgen.

Bij Apple zie je hetzelfde. Een aantal jaar geleden kon je Siri enkel raadplegen op iOS. Siri is nu ook te benaderen via Apple TV en op Macbooks. Volgens de laatste geruchten is Apple daarnaast eveneens bezig met een draadloze speaker die een plek krijgt bij mensen in huis.

Natuurlijk is het feit dat deze grote bedrijven veel investeren in digitale assistenten, geen garantie dat mensen het daadwerkelijk gaan gebruiken. Dit vergt alleen tijd. Tijd om de digitale assistenten beter te maken. En tijd om mensen weg te krijgen van hun vertrouwde interfaces met knoppen, kruisjes en tabbladen.

Misschien zal het praten tegen computers pas voor jongere generaties natuurlijk aanvoelen. Hoe dan ook, het einde van die vertrouwde zoekbalk is in zicht. We zullen onze vragen over landen, telefoonnummers, restaurants, televisiemerken, zorgverzekeraars of wat dan ook steeds vaker gaan stellen aan onze digitale assistenten. En dan is de hamvraag: hoe zorg je ervoor dat jouw merk, dienst of product genoemd wordt?

Tekst: Marieke Pots, digitaal strateeg bij digitaal bureau Greenberry.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link