Betrek klanten bij succesvolle productontwikkeling

Betrek klanten bij succesvolle productontwikkeling
  • 11 oktober 2023
  • Gastauteur

In een wereld waarin het mislukkingspercentage van nieuwe productlanceringen verontrustend hoog is, ligt de sleutel tot succes mogelijk in het intensief betrekken van klanten bij het ontwikkelingsproces.

Het ontwikkelen van nieuwe (software)producten is een intensief en lang proces en verloopt helaas niet altijd vlekkeloos. Uit een studie van Harvard Business School blijkt dan ook dat maar liefst 95 procent van de jaarlijks gelanceerde producten niet slaagt. Vaak komt dit doordat bedrijven producten ontwikkelen waar eigenlijk geen markt voor is. Dit kost niet alleen ontzettend veel geld, maar betekent ook dat organisaties tijd en energie stoppen in het oplossen van een niet bestaand of niet goed begrepen probleem. Om dit te voorkomen is het betrekken van je klanten bij productontwikkeling essentieel. Maar hoe doe je dat precies?  

Het klantprobleem blootleggen
Onderzoek allereerst tegen welk probleem klanten momenteel aanlopen. Je kunt namelijk de meest creatieve en indrukwekkende ideeën bedenken, maar je helpt je klanten pas echt met een product waarvan zij  het praktisch nut inzien. Wees daarbij alert op signalen vanuit je klantenservice of salesafdeling. Zij horen de problemen die klanten ervaren vaak als eerste. Hier kun je vervolgens slim op inspelen bij de productontwikkeling. De feedback van klanten meenemen kost misschien meer tijd en energie in de beginfase, maar dit verdien je in latere fases dubbel en dwars terug. Bovendien vergroot je met deze aanpak de kans op uiteindelijk succes.

Als je inzicht hebt in een probleem dat bij veel van jouw (potentiële) klanten speelt, is het belangrijk om dit verder te onderzoeken. Dit kan bijvoorbeeld door het organiseren van één-op-één interviews, panelsessies, maar ook door het uitsturen van eenvoudige enquêtes. Een User Experience-team binnen jouw organisatie kan door middel van deze werkwijze het probleem verder ontleden. De uitgewerkte resultaten van deze klantonderzoeken kun je uiteindelijk gebruiken om een eerste prototype (of alphaversie) te ontwikkelen.

Verbeteringen op basis van klantfeedback
Je kunt er ook voor kiezen om al voor de lancering van je eerste versie wat kleine onderdelen te toetsen bij je klanten. Hiervoor hoef je nog niet het hele product af te hebben, maar kun je wel alvast nagaan of een bepaalde feature goed werkt. Zodra je de eerste versie van jouw nieuwe product klaar hebt, is het in elk geval verstandig om deze met klanten te delen zodat zij hun feedback kunnen geven. Met deze input kun je doorontwikkelen om ervoor te zorgen dat het product precies aansluit op de behoeftes en wensen van je klanten. Door de klant gedurende het hele proces te betrekken, kun je ook risico’s, zoals het ontwikkelen van onnodige functies, vroegtijdig opsporen en aanpakken. Daarmee voorkom je dat je later in het proces een ingrijpende, en in veel gevallen dure, aanpassing moet maken.

Co-development als succesfactor
Op basis van de feedback die je van jouw klanten hebt verzameld, kun je een bètaversie lanceren. Deel deze wederom met je klanten, zodat zij de laatste verbeterpunten kunnen aankaarten en jij de puntjes op de i kunt zetten voordat je product live gaat. Het eindresultaat van deze co-creatie is dan een product waarmee je jouw klanten een oplossing biedt die zij echt nodig hebben. Maar hier eindigt het natuurlijk niet. Productontwikkeling is namelijk geen lineair proces. Om met beide benen in de markt te blijven staan, moeten je blijven innoveren en samen met jouw klanten kijken hoe het beter en slimmer kan. Alleen zo blijf je succesvol ontwikkelen.

Juliette Goetzee
Managing Director Nextens

comments powered by Disqus