Hoe is het met je kernwaar(he)den?

Hoe is het met je kernwaar(he)den?
  • 16 september 2019
  • Gastauteur

Vrijwel altijd in gesprekken met opdrachtgevers gaat het over zaken als kernwaarden, visie en missie. En als die kernwaarden dan worden toegelicht dan moet ik een beetje glimlachen. Hoezo, zul je wellicht denken. Omdat meer dan eens dezelfde woorden voorbijkomen. Denk aan 'resultaat', 'klantgericht', 'verantwoording', 'samenwerken', 'betrouwbaar', 'eerlijk' en 'transparant'. Ik ben benieuwd hoeveel van deze woorden in jullie kernwaarden staan.

Regelmatig vraag ik aan medewerkers van een organisatie of zij de kernwaarden kennen. Meestal halen ze nog niet de helft van waarden. De andere helft is ze net even ontschoten. En dat geldt net zo vaak voor leidinggevenden. Wat is dan de waarde van die waarden?

In mijn vakgebied klantgerichtheid ben ik na 25 jaar 'eindelijk' tot het inzicht gekomen dat vrijwel iedereen zichzelf klantgericht vindt. En dat mensen regelmatig zeggen dat sommige collega's dat niet zijn. En laat die collega nou precies hetzelfde zeggen over de ander. Ik ben bang dat voor veel andere kernwaarden hetzelfde geldt. Nog nooit ben ik iemand tegengekomen die zichzelf oneerlijk vindt. Laat staan dat iemand bij een sollicitatie zegt. 'Oef, hebben jullie 'eerlijk' als kernwaarde? Dan kun je mij beter niet nemen'.

Maak plezier
Zelden kom ik woorden als 'plezier', 'humor' en 'leuk' tegen in de kernwaarden. Dat vind ik bijzonder jammer. Als mensen plezier maken, er gelachen wordt en ze het leuk hebben, is de kans heel groot dat de andere kernwaarden veel makkelijker worden gerealiseerd zonder dat ze expliciet benoemd hoeven te worden.

Bij ons thuis hebben we geen kernwaarden beschreven. Ik zie ze al reageren op mijn voorstel om vanavond aan tafel de kernwaarden door te nemen. Dat geeft gegarandeerd de nodige stof voor discussie. Wel proberen we het zo leuk mogelijk te hebben thuis. Plezier te maken en te lachen. Als dat lukt, voel je de energie en zit je net wat beter en lekkerder in je vel. Met alle positieve gevolgen van dien.

Ik ben benieuwd naar jullie kernwaar(he)den.

Noot: deze gastblog is geschreven door Feike Cats, Klanthousiasme-expert.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link