Deeltaxidienst Abel hecht aan excellente klantenservice

Deeltaxidienst Abel hecht aan excellente klantenservice
  • 29 augustus 2017
  • Redactie

Met word of mouth als belangrijkste speerpunt wil taxidienst Abel een plek veroveren in de Nederlandse taximarkt en pionieren binnen de deeleconomie. Voorafgaand aan haar keynote op het Marketing & Technology Congres op donderdag 9 november in Amersfoort, blikt marketingmanager Annemarie Kruijer alvast vooruit.

De taximarkt wordt overspoeld door aanbieders. Op welke manier onderscheidt Abel zich?
‘Onze usp is dat wij gericht zijn op het delen van je rit. Je kunt via onze app één stoel, twee stoelen of de hele auto boeken. Ons algoritme bekijkt automatisch welke klanten ongeveer dezelfde kant opgaan en combineert ritten mits iedere klant kan worden opgehaald en weggebracht binnen het geselecteerde tijdsvenster. De kosten worden dus bepaald op basis van de flexibiliteit en bereidheid om te delen van de klant, en staat vast bij ritboeking. Veruit onze meeste klanten kiezen ervoor om hun rit te delen waardoor zij goedkoper uit zijn. Daarnaast hechten wij aan excellente klantenservice, onze chauffeurs zijn vriendelijk en zien er verzorgd uit. Strak in het pak hoeft niet, maar zeker wel representatief.’

Welke rol speelt de customer journey bij Abel?
‘Wij zijn sinds 12 januari 2016 live. Het afgelopen anderhalf jaar hebben we uiteraard vooral gewerkt aan onze naamsbekendheid. Meer in het bijzonder bij onze belangrijkste doelgroep, de urban millennials. Dat hebben we vooral gedaan door online marketing in te zetten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan emailmarketing, sterke seo, winacties via ons Instagram kanaal en influencermarketing.
Het belangrijkste marketinginstrument is voor ons overigens word of mouth, omdat tevreden klanten uiteindelijk je beste ambassadeurs zijn. De volgende stap is natuurlijk dat we converteren naar loyale klanten. We zijn ook daarin al eind op weg, we merken dat klanten vaak bij ons terugkomen.’

Hoe zorg je er in deze aanbiedersmarkt voor dat mensen voor Abel kiezen?
‘Als je als klant direct wilt worden opgehaald dan is Abel misschien niet de beste keuze, want ons concept is gestoeld op flexibiliteit. Wij richten ons namelijk op mensen die comfortabel van deur tot deur willen reizen maar het prima vinden om even te wachten en met anderen te reizen waarvoor zij worden beloond met een heel betaalbaar tarief. Die voordelen proberen we zo goed mogelijk over te brengen aan onze doelgroep. We zijn verder streng in onze selectie van chauffeurs. Klanten kunnen na een rit meteen via de Abel-app aangeven hoe zij hun rit beoordelen, en chauffeurs krijgen wekelijks terugkoppeling op hun prestaties. Daar komt bij dat Abel 100% elektrisch rijdt, wat zeer wordt gewaardeerd binnen onze doelgroep.’

Uber is allicht de belangrijkste concurrent. Hoe zorg je dat je deze strijd in je voordeel beslecht?
‘Wij zien eigenlijk de fiets als onze belangrijkste concurrent. Nederlanders zijn namelijk niet gewend om de taxi te nemen, dat zit niet in onze cultuur. Dat komt ook doordat de taximarkt nog steeds een slechte reputatie heeft, en het imago heeft duur te zijn. Onze belangrijkste uitdaging is om duidelijk te maken dat je met Abel comfortabel en tegen een scherp tarief van A naar B komt.’

Meer over Marketing & Technology

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link