Young & Professional: Willem Wijtvliet (28)
Een levensmotto ontbreekt, maar hij gelooft heilig in de kracht van digitaal; precies zoals het een millennial betaamt. Na zijn opleiding Communicatie & Multimedia Design had Willem Wijtvliet (28) één droom: aan de slag gaan bij een groot digitaal bureau. Hij vertrok naar Amsterdam en werkte voor diverse internationale merken. Tóch miste hij de binding met het bedrijf achter de producten en was nieuwsgierig naar de ‘reden’ achter een product. Toen kwam Oxxio in beeld. ‘Als millennial snap ik heel goed dat een klant het liefst alle zaken in control heeft.’
Tekst: Nina van Klaveren
Beeld: Zuiverbeeld
In welk opzicht zie jij jezelf als een ‘typische millennial’?
‘Ik herken mezelf heel sterk in de behoefte aan flexibiliteit. Ook ben ik groot voorstander van ‘gewoon doen’: dat je direct aan de slag kunt met de feedback die je van klanten krijgt, die verbeteringen terugkoppelen en daar van leren. Dat terwijl niet-millennials meer op plannen sturen. Wij zijn enorm resultaatgericht: we willen snel iets doen en verwezenlijken, én daarop anticiperen.’
Wat is de grootste valkuil voor millennials op de werkvloer?
‘Onze generatiegenoten zien vooral alle start-ups als voorbeeld. We zijn digital natives met een sterke mening. Het lijkt soms alsof millennials de oudere generaties helemaal niet nodig hebben. Na je opleiding wil je presteren en verandering teweegbrengen; je snapt niet waarom al die processen zo langzaam gaan. Het is dan goed om mensen om je heen te hebben die wél de benodigde ervaring hebben om je wat af te kunnen remmen, of die dingen kunnen nuanceren. Enthousiasme is goed, maar het is nuttig om te leren dat zaken tijd nodig hebben om tot stand te komen.’
Wat is jouw visie op klantcontact in combinatie met jouw generatie?
‘Interessant om te zien is dat bedrijven veel geld uitgeven aan digitale campagnes, maar bij de ontwikkeling voorbijgaan aan de echte klantbehoefte. Op websites is vaak nog altijd de strekking: ‘bel even’. Wanneer je de klantwensen kunt vertalen naar een digitaal platform of servicepunt, is dat daarom heel gaaf. Ik baal ook echt extra wanneer je klantfrustraties tegenkomt. Persoonlijk heb ik er een hekel aan als ik ergens naartoe moet bellen, omdat ik er zelf online niet uit kan komen. Ik wil mijn zaken graag zelf kunnen regelen, online of met een app. Dat scheelt tijd en je bent niet afhankelijk. Dát is service verlenen.’
Wat is het voordeel van millennials ten opzichte van oudere collega’s?
‘Millennials zijn met digitale middelen opgegroeid en hebben de hele technologische cycle meegekregen: van MSN tot Hyves, van Facebook tot Instagram. Daardoor doe je makkelijker inspiratie op en zie je de mogelijkheden van digitaal. Dat geeft een lichte voorsprong.’
Wat is voor GenY-ers essentieel op werkvlak?
‘Zo snel mogelijk doorpakken. Millennials zijn gewend om ergens feedback op te krijgen. We zijn opgevoed met spelletjes en levels, likes op Instagram, cijfers op school. Je doet iets en ziet direct resultaat. Als je in een situatie komt waarin je geen feedback of erkenning meer krijgt, kan het lastig zijn om te aarden.’
Millennials zijn het gewend om ergens feedback op te krijgen
Wat vind jij belangrijk op managementniveau?
‘Vertrouwen zie ik als iets essentieels. Maak duidelijke afspraken met elkaar, waarna je zelf de ruimte krijgt om uit te vinden wat de beste manier is om op het afgesproken punt te komen. Belangrijk hierbij is dat een leidinggevende de teugels kan laten vieren en medewerkers zelf verantwoordelijk maakt voor het behalen van die targets. Hoe meer vrijheid je ze geeft, hoe meer mooie dingen er ontstaan. Meer verantwoordelijkheid zorgt dan voor meer ruimte voor creativiteit. Wij millennials durven ook meer out of the box te denken.’
Wat bindt jou aan een bedrijf?
‘Uitdaging bindt mij aan Oxxio. Er moet een helder doel zijn én het liefst met een paar mensen die zeggen dat het niet mogelijk is.’
Wat gaan millennials veranderen aan bestaande organisatiestructuren?
‘GenY-ers die straks naar managementposities doorgroeien, moeten nóg meer transparantie bieden. Daarnaast ben ik allergisch voor het niet maken van concrete plannen en geen resultaten boeken. Dat vind ik boeiend aan het werken aan een app: je kunt het snel op de markt brengen en verzamelt feedback, waardoor zoiets blijft leven. Als je niet doorpakt, verlies je die spanningsboog.’
Wat willen millennial-leiders?
‘De wereld wordt steeds kleiner en samenwerkingen over de hele wereld worden aangehaald. Locaties zijn niet meer belangrijk. Het gaat erom wat jij inhoudelijk kunt en dat talent kun je als bedrijf overal ter wereld vandaan halen. Juist doordat de wereld kleiner wordt, gaan de culturen meer naar elkaar toegroeien. Wij zijn opgegroeid met weinig barrières en kunnen daarop doorpakken.’
- millennial
- customer service professional
- GenY
- millennials
- klantcontact
- werkgeluk
- klantinteractie
- feedback
- digitalisering
- tech
- klantreis
- medewerkers
- Service Excellence
- artificial intelligence