CustomerFirst 08/09-2024
Martijn Lentz van de Kamer van Koophandel (KVK) en Robert Vels van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) interviewden we over de opkomst van klantgerichtheid binnen Nederlandse overheidsorganisaties. Centraal staat de ontwikkeling van de customer experience-beweging, waarin instanties steeds meer aandacht besteden aan de behoeften van de klant. ‘We moeten die stem centraal stellen in al onze processen.’
Binnen klantcontact vervullen teamleiders op de klantenservice een belangrijke rol. Zij zijn de schakel tussen de customer service agents die dagelijks contact hebben met klanten en het management dat strategische beslissingen neemt. Ondanks de onmisbare positie krijgen teamleiders vaak niet de erkenning en ondersteuning die ze verdienen. CustomerFirst zet de spotlight op deze sleutelfunctie en interviewde drie genomineerden voor de Teamleider van het Jaar-verkiezing: Desiree de Ruig, Nadia Tiebosch-Reijne en Frederieke Stoop.
‘Let’s FAQ de klantendienst’ heet het onderzoek van Yves van Vaerenbergh, hoogleraar Customer Experience Management aan de KU Leuven, waarin hij de employee experience in klantcontactcenters heeft onderzocht. Hij deelt zijn inzichten over de uitdagingen die werknemers ervaren, hoe bedrijven deze beter kunnen ondersteunen én welke rol technologie speelt in het verbeteren van de werkomstandigheden. Het Belgische onderzoek doorbreekt het stereotype beeld van slechte werkomstandigheden in contactcenters en biedt een andere, positieve kijk op de sector.
Een experience center is een fysieke omgeving die op interactieve manier de essentie van een bedrijf, organisatie of instelling laat zien. De verscheidenheid in de beleving van de centers is de laatste jaren toegenomen. ‘Het is dé mogelijkheid om je doelgroep te ontmoeten, daarom moeten ze wel een beetje ‘wow’ bevatten.’
Daarnaast bevat CustomerFirst #8/9 nog meer artikelen, interviews, klantcases én de CustomerFirst Buyers'Guide 2024! Ook de columns van Anders Jansen, Niels Berndsen, Friederike Niehoff, Loretta Ranzijn, Sannah de Brouwer en briefwisseling tussen Jan-Hein Pierik, Rien Brus en Wim Rampen ontbreken natuurlijk niet!