Digitale technologiekloof tussen werkgevers en werknemers
Onderzoek van Accenture Strategy onder 2.500 werknemers en 500 leidinggevenden in de Europese Unie leert dat qua digitale strategie de neuzen niet dezelfde kant opstaan in veel organisaties. Waar medewerkers verwachten dat digitale technologieën hun werkende leven zal verbeteren, aarzelen werkgevers nog bij de implementatie van zulke businessmodellen.
Meer dan de helft van de ondervraagde werknemers in de EU (57%) denkt dat digitale technologieën zoals robots, mobiele apps, data-analytics en kunstmatige intelligentie hun werkomgeving zullen verbeteren. Maar acht procent van de respondenten verwacht juist negatieve effecten van digitale ontwikkelingen. Verder blijkt de helft van de werknemers ervan overtuigd te zijn dat digitale technologie hun vooruitzicht op werk positief beïnvloedt. Twaalf procent verwacht eerder een verslechtering. In Spanje en Italië zijn werknemers significant positiever over de impact van digitale technologie dan medewerkers in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland of Frankrijk.
Vertrouwen ontbreekt
De meerderheid van de Europese topmanagers herkent het optimisme van medewerkers over de digitale werkomgeving. Nagenoeg de helft (48%) zegt een digitale strategie voor talentontwikkeling te hebben, maar dat het vertrouwen ontbreekt om deze concreet toe te passen. Opvallend, aldus de onderzoekers, omdat 45 procent van deze managers denkt dat gebrek aan digitale vaardigheden de grootste drempel is om een digitaal bedrijf te worden. Slechts 34% denkt goed voorbereid te zijn op de werving van deze talenten en vaardigheden. Tegelijkertijd erkennen negen van de tien leiders dat het belangrijk is om het personeelsbestand nu op de digitale transformatie voor te bereiden. Meer dan een derde (34%) zegt klaar te zijn om de vereiste mix van vaardigheden en functies van medewerkers daadwerkelijk aan te passen aan de eisen van de digitalisering.
Worsteling
Het gebrek aan vertrouwen bij de topmanagers in de EU weerspiegelt de bredere problemen met de ontwikkeling van de juiste digitale strategieën. Hoewel 77 procent verwacht binnen drie jaar een digitaal bedrijf te zijn, heeft 55 procent nog geen digitale strategie die de algemene bedrijfsstrategie ondersteunt. De meeste bedrijven wachten af in plaats van het opstarten van de eerste digitale bewegingen in hun sector. 61 procent wil geen digitale leider zijn en wacht op de verdere ontwikkeling van digitale concepten door anderen. Zij kiezen voor de strategie van de ‘fast follower’.
‘De Europese concurrentiekracht hangt sterk af van digitale vaardigheden. Daarom is de kloof tussen werknemers en bedrijven zorgwekkend’, vindt Marc Huijbregts, directeur Accenture Digital. ‘Juist nu werknemers positief zijn over de impact van digitalisering is het zaak dat ceo’s in de ontwikkeling van hun langetermijnplannen al durven te experimenteren met nieuwe strategieën voor digitaal talent. Bedrijven kunnen niet afwachten, ze moeten in actie komen voor concurrenten de markt ontregelen met hun eigen digital-savvy mensen.’
Proactieve medewerkers
Europese werknemers zetten hun enthousiasme voor digitale technologieën ook om in daden. 62 procent onderzoekt welke vaardigheden hiervoor nodig zijn en 64 procent geeft aan nieuwe tools te gebruiken en vaardigheden proactief te ontwikkelen. Ondanks dit optimisme is het wel belangrijk dat hun managers alert zijn op de bekende bezwaren tegen een digitale werkomgeving. De grootste zorg van medewerkers is het bijhouden van nieuwe technologieën die noodzakelijk zijn om effectief te blijven (78 procent). 76 procent is bezorgd dat werkgevers technologie inzetten om elke stap die ze zetten te volgen. Bovendien maakt 70 procent zich zorgen dat werken op afstand de teamgeest aantast.
Jonge, goed opgeleide en mensen met hogere functies staan positiever tegenover digitale technologieën in hun werkomgeving. Zo blijkt uit het onderzoek dat 69 procent van de 18- tot 34-jarigen denkt dat technologie hun werkbeleving verbetert. Voor de groep ouder dan 45 jaar is dat 53 procent. Een minderheid van deze groep (45+) vindt dat digitale ontwikkelingen het perspectief van hun baan verbetert. Voor de groep van 18 tot 34 jaar is dit 56 procent. De groep van 45+ is ook bezorgd dat robots hun werk overnemen. Meer onderzoeksresultaten zijn te vinden op de Accenture-website.