Organisatieveranderingen mogelijk maken

Organisatieveranderingen mogelijk maken
  • 21 mei 2015
  • Redactie

‘Besef dat de digitale transformatie een evolutionair proces is, waarin je moet blijven vasthouden aan je journey.’ Dat gaf procesmanagementgoeroe Roger Burlton gisteren te kennen tijdens het Mastering Business Transformation Congres 2015. Eline Roelfsema, marketingmanager O&I, brengt verslag uit.

Wat is het doel van deze bijeenkomst?
‘Mensen inspireren en informeren rondom de (digitale) business transformatie waar steeds meer organisatie zich naartoe bewegen. Binnen elke organisatie is er een ‘need for speed’. Met deze kreet wordt ingegaan op het belang van het wendbaar business model. Er zijn namelijk altijd deadlines te halen, je wilt sneller zijn dan de concurrentie, je wilt nu kunnen anticiperen op de veranderende klantvraag, et cetera.’

Wie zaten zoal in de zaal?
‘ Functies die vertegenwoordigd waren, zijn onder meer bestuursleden, programmamanagers, enterprise architecten, onderzoekers, docenten. Er waren meerdere tracks te volgen die inspeelden op een ieders informatiebehoefte; van analyse en architectuur tot change, design en innovatie.’

Wat is in de kern de boodschap waarmee de toehoorders naar huis gingen?
‘Alle presentaties in het uitgebreide programma, of het onderwerp nu Lean Management, Performance, Innovatie of Business Process Management was, kwamen terug tot dezelfde kernvraag: hoe maak je verandering in je organisatie mogelijk? Drie presentaties licht ik eruit:

Roger Burlton (goeroe op het gebied van procesmanagement en oprichter van BPTrends en Process Renewal Group) liet in zijn keynote zien dat de wereld steeds sneller veranderd sinds de industriële revolutie. Waar massaproductie en je leven lang werken voor dezelfde werkgever niet langer meer aansluit op de behoefte, zitten veel managers nog vast in de oude werkmethode. Een kloof van bijna 100 jaar! We moeten veel meer naar buiten kijken, zegt Burlton. ‘Welke belangen hebben de stakeholders van je organisatie? Ze zullen zeker met elkaar conflicteren, maar probeer ze samen te brengen tot een focuspunt binnen je organisatie (de poolster). En blijf die ster volgen.’ Inhakend op het need for speed-gevoel zegt hij: ‘Het industriële tijdperk was pas na 150 jaar volwassen. Besef dat ook de digitale transformatie een evolutionair proces is, waarin je moet blijven vasthouden aan je journey.’

Jacqueline Nieland en Jörgen Klaver (Dienst Uitvoering Onderwijs) lieten middels meerdere cases zien hoe zij de verandering naar een digitale organisatie versnellen door gebruik te maken van de analyse techniek Customer Journey Mining. Deze techniek helpt hen de werkelijke klantreis in kaart te brengen en de effecten van innovatie zichtbaar te maken. Het geeft inzicht in de relatie van website bezoek en het moment van e-mailen of het aantal webbezoeken naar aanleiding van een bericht of de verschillen in type klant en de manier waarop zij contact opnemen. Door in te spelen op de knelpunten in de klantreis, bijvoorbeeld door informatie op bepaalde webpagina’s te verbeteren en vollediger te zijn in e-mailcommunicatie, stuurt de organisatie op een betere en snellere (First Time Fix) dienstverlening.

Tot slot nam Wieger Wagenaar (international change manager) de congresbezoekers mee terug naar de essentie: verandering zit in jezelf. Wil je verandering mogelijk de maken, houdt de regels dan zo simpel mogelijk en geef vertrouwen aan je team. Alleen dan maak je verandering los!’

Staat een nieuwe bijeenkomst gepland? Wat is het onderwerp en waarom moeten we het daarover hebben?
Vandaag, donderdag 21 mei, is de tweede congresdag. Hierbij ligt de focus meer op Enterprise Architectuur en Business Design.’

comments powered by Disqus