Den Haag tackelt agressieve burgers
De gemeente Den Haag voert vier keer per week gesprekken met inwoners die zich hebben misdragen tegenover ambtenaren. Sinds de invoering hiervan ruim anderhalf jaar geleden is het aantal dialogen met agressieve burgers in de betreffende regio toegenomen.
Een gemeentelijke coördinator agressie en geweld voert de gesprekken met Haagse burgers. Tijdens zo’n gesprek wordt heel duidelijk gemaakt dat wangedrag niet wordt getolereerd. ‘De Hagenaars wordt gevraagd een afspraak te tekenen waarin ze beloven zich in het vervolg niet meer agressief op te stellen. Soms ligt de oorzaak van de agressie in gebrekkige dienstverlening van onze kant. Als dat de oorzaak is, gaan we daar wat aan doen’, deelt wethouder Rabin Baldewsingh met Binnenlands Bestuur. Tachtig procent van de mensen die worden opgeroepen voor een ‘ordegesprek’, komt volgens hem ook. ‘Bijna iedereen tekent de verklaring en heel weinig mensen zien we hierna terug met een nieuwe melding.’ Inwoners die zich na de gesprekken agressief blijven gedragen, kan onder meer toegang tot de gemeentepanden worden ontzegd.
In 2013 en 2014 registreerde de gemeente Den Haag ongeveer vijfhonderd incidenten in het Gemeentelijk Incidenten Registratiesysteem (GIR). Sinds 2015 zijn er jaarlijks negenhonderd incidenten. ‘Deze stijging is te verklaren doordat de meldingsbereidheid is gestegen door onze aanpak en voorlichting’, aldus de wethouder.
Binden & boeien - Bliksem afleiden
- gemeente Den Haag
- om tafel
- incidenten
- baliecontact
- coördinator
- agressiebestrijding
- ordegesprek
- gemeentelijke dienstverlening