Gebruik mijnRadboudumc in de lift
Ruim 55% van de patiënten van het Radboudumc maakt inmiddels gebruik van het patiëntenportaal mijnRadboud. Ter vergelijking: vorig jaar was dit nog 30%. ‘We willen dat het portaal patiënten steeds meer en voor hen relevante informatie biedt.’
Liesbeth Langenhuysen, programmamanager en projectleider van mijnRadboud, geeft aan dat het van belang is een patiëntenportaal ‘toegankelijk en onmisbaar’ te maken en ‘te luisteren naar waar patiënten het voor willen gebruiken’. Aanvullend duidt ze de sterke toename van het gebruik van ‘haar’ Mijn-omgeving: ‘Dat betekent dat jaarlijks van de 150.000 nieuwe polikliniekpatiënten er zo’n 80.000 zich aanmelden bij mijnRadboud.’
Patiëntrelevantie
De gebruiksvriendelijkheid van het patiëntenportaal wordt door 74% van de ondervraagden gewaardeerd met een 8,1 of hoger. Verbeterpunten zijn er eveneens. Zo kan de reactiesnelheid bij vragen van patiënten worden geoptimaliseerd, net als het sneller beschikbaar stellen van en uitleg geven bij gegevens zoals labuitslagen. Daarnaast geven patiënten aan dat er nog een verbeterslag gemaakt kan worden in het begrijpelijk maken van de medische begrippen en informatie over ziektebeelden, bijvoorbeeld door een link te maken naar de ziekenhuiswebsite.
‘Uit het onderzoek blijkt dat we op de goede weg zijn én dat we nog veel te doen hebben. We willen dat het portaal patiënten steeds meer en voor hun relevante informatie biedt’, zegt Langenhuysen. ‘mijnRadboud is zoveel mogelijk ingericht op de behandeling en afspraken die voor die patiënt relevant zijn. Daar hebben we de feedback van patiënten voor nodig, maar ook van onze zorgverleners.’
- Radboudumc
- patiëntenportaal
- Mijn-omgeving
- informatievoorziening
- relevante informatie
- patiëntfeedback