112 binnen handbereik
De Autoriteit Consument & Markt pleit ervoor dat alarmnummer 112 voor alle Nederlanders beter bereikbaar moet zijn én blijven. Ook wordt het mogelijk om een beller te traceren via de locatiegegevens.
In de jongste conceptbeleidsregel, die in 2021 in moet gaan, staat beschreven dat telco’s 112 ook via nieuwe technieken moeten aanbieden. Verouderde netwerken zoals 2G en 3G zullen in de komende jaren plaatsmaken voor 4G en 5G. Ook bellen via WiFi speelt een steeds grotere rol. Echter gaan binnenkomende calls vaak nog via de inmiddels ouderwetse netwerken. Daar moet verandering in komen, vindt de ACM. ‘Kort gezegd moet 112 bereikbaar zijn via alle methoden die consumenten ook kunnen gebruiken om andere gesprekken te voeren. Als een telecomaanbieder bijvoorbeeld ‘bellen via WiFi’ aanbiedt, moet dat ook gebruikt kunnen worden om 112 te bellen.’
Burgerwensen
In de nieuwe regel staat ook beschreven welke data de telco’s moeten meesturen met een noodoproep. De locatie van de zendmast moet worden aangestipt, maar ook nauwkeurige locatiegegevens zijn belangrijk voor het communicatiesysteem C2000. De identiteit moet via deze informatie ook sneller duidelijk worden aan de hulporganisaties. Op dit moment wordt er daarbij nog volop gewerkt aan de nieuwe 112-app, volgens de Rijksoverheid. ‘De wensen en ideeën van burgers lopen parallel met de huidige ontwikkelingen in de meldkamer: implementatie van automatische locatiebepaling en ontwikkeling van een 112-app, inclusief een noodknopfunctie.’
- locatiedata
- consumentenbelang
- 5G
- 112
- netwerken
- locatiegegevens
- meldkamer
- Rijksoverheid
- hulpdienst
- WiFi
- burgerwensen
- 4G
- 112
- noodnummer
- alarmnummer
- C2000
- applicatie