Opt-in voor telemarketing is een feit
De Tweede Kamer heeft ingestemd over de invoering van een opt-in in de Telecommunicatiewet. Voor telemarketeers is nu voorafgaande toestemming vereist. Het Bel-me-niet-register is verleden tijd.
In de brief die Keijzer in oktober 2018 naar de Tweede Kamer stuurde, gaf ze aan dat circa de helft van de consumenten in Nederland klachten heeft naar aanleiding van een telemarketinggesprek. Wegens die aanhoudende irritatie over telemarketing concludeerde ze dat het huidige systeem onvoldoende bescherming biedt aan consumenten. De steun voor wijziging van de Telecommunicatiewet is groot, en de opt-in is nu een feit. Organisaties mogen alleen nog Nederlanders bellen wanneer er sprake is van een klantrelatie of van expliciete toestemming.
DDMA's zelfreguleringsdromen
Met een herziene Code Telemarketing en Gedragscode Telemarketing heeft de DDMA begin vorig jaar verzocht tot zelfregulering. De codes werden opgenomen in de Nederlandse Reclamecode. ‘Je wilt een goede relatie in stand houden met degene die je belt. Je wilt een gesprek goed laten verlopen en goed beëindigen. Het is belangrijk dat agents in staat zijn een respectvol gesprek te voeren.’
De maximumtermijn voor de klantrelatie is op dit moment drie jaar. Het is nog onduidelijk of deze termijn nog wordt aangepast.
- opt-in
- klantcontact
- DDMA
- gesprek
- customer service
- Mona Keijzer
- Telecommunicatiewet
- opt-in voor telemarketing
- Gedragscode Telemarketing
- Code Telemarketing
- klachten
- consumentenbescherming
- irritatie
- telecommunicatie
- klantrelatie