Luisterlijn: ‘Minder gesprekken, wel langer en zwaarder’
De luisterlijn heeft in 2021 354.352 oproepen beantwoord. Dat zijn er wel iets minder dan vorig jaar, maar volgens de organisatie komt dat voornamelijk door zwaardere en langere gesprekken.
Het afgelopen jaar werden er 322.350 gesprekken gevoerd via de telefoon en 32.003 gesprekken via de chat. Daarbovenop beantwoordden de vrijwilligers nog eens 4.873 e-mails. Dat blijkt uit jaarcijfers van de Luisterlijn. De top drie onderwerpen waren ‘invulling van de dag’, ‘relaties’ en ‘geestelijke gezondheid’.
Dat de gesprekken langer en zwaarder zijn is geen grote verrassing. Afgelopen mei bracht de Luisterlijn al naar buiten dat het zich maakt zich grote zorgen maakte om de (voorgenomen) sluiting van GGZ-afdelingen. De verwachting was toen al dat daarmee de druk zou toenemen en meer mensen in psychische nood zich tot de Luisterlijn zouden richten.
Directeur-bestuurder Leo Noordegraaf legt de functie van het bedrijf uit: ‘Dag en nacht zitten getrainde vrijwilligers klaar om zonder oordeel te luisteren naar mensen in kwetsbare situaties. Mensen die op moeilijke momenten in hun leven ondersteuning nodig hebben in de vorm van een goed gesprek. Voor hen zijn we er. Maar om aan die behoefte te blijven voldoen, zijn we hard op zoek naar nieuwe vrijwilligers.’ Noordegraaf zoekt dan ook nog meer vrijwilligers om mensen van dienst te zijn, zowel overdag als ’s nachts.
Noordegraaf vervolgt: ‘Onze vrijwilligers merkten dat mensen moeite hadden om overeind te blijven. Het waren vaak pittige gesprekken waarin onzekerheid, eenzaamheid, boosheid en verdriet elkaar afwisselden. De Luisterlijn biedt in een moeilijke of onzekere periodes een houvast voor deze mensen.’