Klant straft 'a-sociale' bedrijven
Uit het jaarlijkse European Consumer Payment Report blijkt dat een aanzienlijke meerderheid van de Nederlandse consumenten (68%) bedrijven vermijdt die zich niet sociaal opstellen tijdens periodes van inflatie.
Het onderzoek, uitgevoerd door credit managementorganisatie Intrum, toont aan dat er terughoudendheid heerst bij het doen van aankopen bij organisaties die enkel hun prijzen verhogen bij stijgende kosten, maar deze niet verlagen als de kosten dalen.
De invloed van inflatie op de koopkracht is aanzienlijk, waarbij slechts 47% van de Nederlanders een verbetering in hun financiële situatie in de nabije toekomst verwacht. Ongeveer 24% denkt dat inflatie een blijvende impact zal hebben op hun financiën.
Consumenten verwachten steeds meer van bedrijven, met name op het gebied van betalingsflexibiliteit tijdens recessies. 57% van de consumenten vindt dat bedrijven meer flexibiliteit moeten bieden en 36% houdt hier serieus rekening mee bij hun uitgaven. Deze kritische houding heeft merkbare gevolgen voor bedrijven.
Een vijfde van de consumenten voelt zich minder schuldig bij het niet betalen van een rekening, vooral als een bedrijf zich niet sociaal opstelt. Bedrijven die loyaal blijven aan hun klanten profiteren echter, aangezien 60% van de consumenten aangeeft eerder aankopen te doen bij bedrijven die sociale flexibiliteit tonen.
'De consument beseft goed dat ze hun geld maar één keer kunnen uitgeven. Dit zorgt ervoor dat hun kritische houding ten opzichte van bedrijven alsmaar blijft doorgroeien', vertelt Guy Colpaert, Managing Director bij Intrum Benelux. 'Het kan bedrijven helpen om aan de voorkant goede afspraken te maken en duidelijk te communiceren over betalingsmogelijkheden en de gevolgen van het niet of te laat te betalen. Zo neem je de consument mee in jouw sociale plan. Hierdoor kan de vervolgaanpak afgestemd worden op de behoeften van de klant waardoor het aantal wanbetalers uiteindelijk zal verminderen.'