Stripe wil klantverlies tegengaan
Vandaag heeft Stripe, een financieel infrastructuur platform voor bedrijven, een nieuwe handleiding voor het beperken van klantverlies door churn geïntroduceerd.
Het bedrijf wil hiermee bedrijven met periodiek gefactureerde abonnementsdiensten helpen meer inzicht te krijgen in opzeggingen en onbedoelde beëindiging van abonnementen om omzetverlies te minimaliseren.
Ook lanceert het bedrijf een aantal nieuwe functionaliteiten gericht op het herwinnen van voormalige abonnees in haar facturatiepakket Stripe Billing, waaronder een nieuwe interface, nieuwe mogelijkheden voor het geautomatiseerd recupereren van verloren omzet en nieuwe churn-analysefuncties.
Klantverlies (churn) is een veel groter probleem dan de meeste bedrijven zich realiseren. Uit onderzoek van Stripe onder haar klanten bleek dat maar liefst 25% van alle beëindigingen van abonnementen onbedoeld is (bijvoorbeeld door een verlopen credit card of ontoereikend saldo bij de klant) en dat een ‘gerepareerd’ maandabonnement daarna gemiddeld nog zeven maanden doorloopt.
Hetzelfde onderzoek toonde ook aan dat de kosten voor klantenwerving in de afgelopen vijf jaar met maar liefst 60% zijn gestegen. Behoud van bestaande klanten is daarmee tot wel zeven maal goedkoper dan het werven van nieuwe abonnees.
'Het minimaliseren van ‘churn’ zou hoog op het lijstje met goede voornemens voor 2024 van ondernemers moeten staan: het is namelijk veel goedkoper dan het werven van nieuwe klanten. Het is de meest effectieve manier om inkomsten te maximaliseren en tegelijkertijd de customer lifetime value te verhogen', vertelt Margreet Brenkman, Head of Northern Europe bij Stripe.