Eten of internet: niet elke Nederlander kan online
Met de campagne ‘Oproep aan de politiek’ vraagt de Alliantie Digitaal Samenleven aandacht voor de 2,5 miljoen Nederlanders die (nog) niet mee kunnen doen aan de digitale samenleving.
De Alliantie Digitaal Samenleven is een samenwerking tussen overheid, maatschappelijke organisaties, bedrijven en ervaringsdeskundigen. Een paginagrote advertentie in een landelijke krant op zaterdag 24 februari dient als startschot voor de campagne.
De digitalisering heeft steeds meer invloed op de samenleving. Steeds meer overheids- en zakelijke handelingen gaan via internet. Voor velen vanzelfsprekend en eenvoudig, maar er zijn 2,5 miljoen Nederlanders (Rijksoverheid, 2022) die niet mee kunnen in de digitale samenleving. En dat heeft grote gevolgen: met het verdwijnen van fysieke kantoren en de slechte telefonische bereikbaarheid van servicedesks wordt het knap lastig, zo niet onmogelijk, om de belangrijkste zaken te regelen.
De ontwikkeling van nieuwe technologie gaat razendsnel. Het aantal mensen dat moeite heeft met digitale toepassingen groeit. Het belang van een lokaal ondersteuningsnetwerk wordt alsmaar groter. Met een geschiedenis van acht jaar leven in armoede na een scheiding kent Dagmar Niewold, ervaringsdeskundige, het digitale dilemma waar bijvoorbeeld veel gezinnen in armoede voor staan. ‘Het werd een keuze tussen wel internet maar geen boodschappen, terwijl we al afhankelijk waren van de voedselbank.’
Veel Nederlanders hebben niet in de gaten hoeveel mensen problemen ervaren met de digitaliserende samenleving. Daarnaast heeft het bedrijfsleven ook een belangrijke rol in het beschikbaar maken en houden van offline informatie. De oproep is daarom ook aan hen gericht.