Klantvertrouwen winnen en behouden topprioriteit
Voor Nederlandse marketeers is, in tegenstelling tot hun buitenlandse collega’s, het winnen en behouden van klantvertrouwen de absolute topprioriteit. Marketeers in de rest van de wereld richten hun aandacht meer op het succesvol implementeren van AI.
Dit blijkt uit het negende State of Marketing Report van Salesforce. Opvallend genoeg komt ook naar voren uit het onderzoek dat Nederlandse marketeers minder vaak (23%) AI volledig geïmplementeerd hebben in hun organisatie dan wereldwijd het geval is (32%).
Toch is het effect van AI ook in het Nederlandse bedrijfsleven duidelijk zichtbaar. Nederlandse marketingorganisaties die bovengemiddeld presteren, hebben meer dan twee keer zo vaak AI geïmplementeerd dan bedrijven die ondergemiddelde resultaten behalen (33% vs. 15%). Ruim zes op de tien (61%) van de Nederlandse ondervraagden zegt AI al te gebruiken om klantcontact te automatiseren. Nog eens 30% is dit in de toekomst van plan. Daarnaast wordt AI momenteel vooral ingezet om content te creëren (59%) en prestaties te analyseren (57%).
Wel spelen er ook zorgen onder marketeers als het gaat om AI. Met name als het gaat om het vertrouwen van generative AI, het aanleren van deze nieuwe technologie en een gebrek aan benodigde data om de AI-modellen te voeden.
Krista Vaesen, VP Digital bij Salesforce in Nederland, onderschrijft het belang van data en AI. 'We zien dat marketeers AI omarmen om klantcontact te verbeteren en te personaliseren. Gecentraliseerde klantgegevens en een sterk datafundament zijn cruciaal voor organisaties om succesvol AI in te zetten. Nu al maken bedrijven waar dit goed geregeld is het verschil ten opzichte van bedrijven die op dit vlak achterblijven, en dat concurrentievoordeel zal in de toekomst alleen maar groter worden.'