Tech Test: Schiphol app
De oplossing
Wanneer kies je vanaf je smartphone voor het raadplegen van een website en wanneer voor het downloaden en gebruiken van een app? Met de komst van 4G zullen (responsieve) websites wellicht weer wat aan populariteit winnen, maar tot die tijd (met 3G of minder) staan apps – eenmaal gedownload – direct voor je klaar. Ze zijn bovendien veelal gericht op afgebakende gebruikstoepassingen, terwijl je op een website nog wel eens de weg kunt kwijtraken. Een goede app biedt voldoende praktische en nuttige informatie of toepassingen.
De app-test
+ (plus) De app van Schiphol Amsterdam Airport geeft onder meer standaard tijd en temperatuur aan. Als je oog daar op valt, vraag je je af wat daar het nut van is. Tik de klok aan en je krijgt de weersverwachting van Amsterdam voor de vier komende dagen.
- (min) Niet iedereen die in Amsterdam landt, blijft ook in die stad. Er is geen linkje voor het weer op andere plekken van Nederland. Het weer op vliegbestemmingen is evenmin opvraagbaar. Daar zijn weer andere apps voor.
+ De app is uitgevoerd in de vertrouwde Schiphol-kleuren geel en zwart. Het Schiphol-logo valt in dat opzicht nog steeds uit de toon.
+ De app is zowel in de Nederlandse als Engelse taal verkrijgbaar.
+ Op het openingsscherm van Schiphol tref je de volgende opties aan: ‘zoek uw vlucht’ (natuurlijk ook op vluchtnummer), een nieuwsrubriek en twee tabs: reisplanner en notificaties. Onderaan staan nog vijf knoppen voor planner, vluchten, shop (see fly buy), kaart en ‘meer’. Behoorlijk overzichtelijk.
- Wanneer je kiest voor het zoeken van een vlucht, kun je een bestemming van vertrek- of herkomst ingeven. De letters in het invoerscherm wijken af van alle andere gebruikte letterformaten en zijn microscopisch klein – ook mensen zonder visuele problemen haken hier wellicht af. De app legt wel uit met welke andere termen je kunt zoeken, maar na het ingeven van een zoekterm moet je zelf bedenken dat je het vergrootglas rechtsonder op het toetsenbord een duwtje moet geven voor de presentatie van resultaten.
- Er is geen auto-complete functie voor het invoeren van bestemmingen beschikbaar. Het wordt dan lastig “Wick John O'Groats Airport” in Schotland in te tikken of “Basel-Mulhouse-Freiburg Airport”. Beide namen of delen daarvan geven overigens geen treffers, net als bij Innsbruck. In dat laatste geval werkt Innsbruck natuurlijk wel, maar de gebruiker wordt niet beschermd tegen tikfouten.
+ Er kan ook gezocht worden op datum, de kalender heeft een normale leesbaarheid.
- De nieuwsrubriek geeft onder meer informatie over ‘parkeren op Schiphol’. De gebruiker wordt verwezen naar het menuonderdeel ‘parkeren’, dat verstopt zit onder de knop ‘meer’ – maar dat wordt er niet bij vermeld. De tweede nieuwspagina geeft informatie over de twee ‘Moodie Awards’ die de luchthaven heeft gewonnen – een voor de beste mobiele app en een voor de beste retailwebsite. Goed om te weten met deze analyse in het achterhoofd! De derde nieuwspagina gaat over ‘ontspannen op Schiphol’ bij de XpresSpa. Daarbij zijn locaties en openingstijden aangegeven, maar je kunt de Spa’s niet rechtstreeks bellen, terwijl je – as we speak – toch met een mobiel in je hand staat.
+ Die contactservice wordt wel geboden bij de vluchtinformatie, waar je direct kunt doortikken naar bijvoorbeeld het nummer van de customer service van KLM. Briljant.
- De reisplanner werkt alleen als je bent ingelogd. Hoe dat moet, wordt niet uitgelegd, maar je kunt na het ingeven van een vluchtnummer wel een parkeerplaats of taxi boeken.
+ Als je drukt op reserveren, kom je na wat tussenstappen uit op de mogelijkheid om een parkeerplaats te reserveren voor een bepaalde datum, tijd en bedrag. Je moet dan wel je volledige NAWT-gegevens intikken in een formulier. Gelukkig is er een knop ‘volgende’ waarmee de cursor vanzelf in het volgende invoerveld belandt.
- Jammer dat bij het invoeren van gegevens het scherm niet vanzelf mee scrolt: de cursor verdwijnt onzichtbaar achter het afgebeelde toetsenbord. Hoezo smartphone? Daarna kun je je parkeerplaats mobiel betalen door een creditcardtransactie uit te voeren. Gezien de parkeertarieven van Schiphol is het te hopen dat de dataverbinding is beveiligd.
+ Bij de tab vluchten (zowel aankomst als vertrek) heb je in feite het bekende vluchtinformatiepaneel van de fysieke luchthaven op zakformaat. Door een vlucht aan te tikken zie je meteen de aankomst/vertrekhal, net als de bagageband en contactgegevens van de vliegmaatschappij. Doorklikken levert handige opties op als ‘bellen met airline’, ‘bezoek website’, ‘online check-in’ en er is zelfs een telefoonnummer van de bagageafhandelaar te vinden.
+ Bij de contactgegevens van KLM ontbreken natuurlijk niet de knoppen voor Twitter – met een druk op de knop bereikbaar vanuit de vluchtinformatie – en Facebook – al 2,9 miljoen page-likes en een foto van ‘our biggest fan’ (het binnenwerk van een straalmotor) is goed voor ruim 14.000 likes.
+ Bij de vluchtinformatie van easyJet opent de airline bij de contactgegevens een webpagina met de mededeling ‘het is zelfs nog gemakkelijker met de app – gratis downloaden’. Van de ene naar de andere app, dat is iets wat we vaker gaan zien. Vijf procent van de omzet van EasyJet loopt al via smartphones. Een tikje op ‘bagageband 21’ levert een plattegrond op van de terminals.
+ Die plattegrond wordt slim verrijkt met een verschuifbare rij knoppen voor het aangeven van toiletten, internetservices, horeca, rookruimtes, medische posten, geldautomaten en nog veel meer. De plattegronden zijn trouwens ook rechtstreeks vanuit het startscherm van de app te benaderen. Combineer alle opties en de boel wordt onoverzichtelijk.
- Je moet wel toevallig op de kaart tikken, er is geen aanwijzing dat deze (verborgen) opties beschikbaar zijn. In de buurt van bagageband 21 is een toilet, maar rokers moeten naar een andere (aankomst)hal. Spotters kunnen bij de vluchtinformatie klikken op het vliegtuigtype waarna enkele plaatjes en technische gegevens van het toestel volgen. Need to know of nice to know?
+ De retailtak van Schiphol is een bedrijf op zich. Wanneer je op de startpagina van de app op see buy fly tikt, vliegen de aanbiedingen direct om je oren: een Panorama voor 3,50 euro of een setje lelijke Uggs voor 146 euro. De producten kun je ook direct reserveren vanuit de app en zijn onderverdeeld in productgroepen zoals drank, bloemen, sieraden et cetera.
+ De see buy fly-pagina van de app bevat een tweede tab met algemene winkelinformatie: openingstijden, handbagageregels, garantie en allerlei andere handige zaken. Vanuit deze pagina kun je zelfs per productgroep vragen stellen via een e-mailformulier.
+ Achter de ‘meer’-knop op de startpagina van de app zitten maar liefst twaalf andere opties verstopt, variërend van parkeren tot bagage en van tips tot en met ‘mijn profiel’. Ja, ook bij Schiphol kun je je snel registreren via je Facebook-account. De vraag is of mensen zich voldoende verbonden voelen met het merk Schiphol: de luchthaven heeft 193.000 Facebook-fans en er is wat interactie, maar de cijfers steken een beetje schril af tegen die van KLM.
+ Via de meer-knop is er bijvoorbeeld toegang tot treininformatie. Gelukkig is er een link naar de (mobiele) site van NS, die in hoofdzaak bestaat uit de treinplanner. Als je daar een bestemming wilt invoeren, schuift het scherm na het aanklikken van ‘volgende’ wel door, zodat het volgende invoerveld voor komt te staan. Waarom kan de NS dat wel en Schiphol niet?
- Paspoort vergeten of paspoort verlopen? Informatie over wat te doen in dat geval is er wel, maar in dat soort panieksituaties kunnen waarschijnlijk maar weinig personen de rust vinden om de gehele app te doorzoeken. Onder de knop ‘op schiphol’ vind je informatie over spoedprocedures en het aanvragen van een nooddocument op Schiphol zelf.
- Als je paspoort gestolen is, moet je naar de politiepost op Schiphol Plaza, aldus de app. Je moet zelf uitzoeken waar die post zich precies bevindt, er is geen linkje naar de plattegronden. Bij de plattegronden is een zoekoptie beschikbaar, die een beperkte, vooraf gedefinieerde lijst met locaties bevat. Wanneer je daar ‘politie’ intikt (of ‘arts’) gebeurt er niets. Auw.
Conclusie: PLUS 14 MIN 10
Deze app heeft terecht een prijs gewonnen. Voor de meest-gebruikte functionaliteiten is geen oefening of zoektocht nodig. De keerzijde is de uitgebreidheid van de app: er is veel informatie beschikbaar, maar alles is even gemakkelijk te vinden. Een zoekfunctie was gezien de omvang handig geweest. Het belangrijkste kritiekpunt heeft betrekking op het soms ontbreken van vanzelfsprekende links naar contactgegevens of de plattegrond. Tip voor wie binnenkort de app in real life nodig denkt te hebben: nu al vast downloaden (kan naar de SD-kaart gemigreerd worden) en thuis op de bank rustig verkennen. Beschikbaar voor iOS, Android en Windows Phone.