Ruim-je-bureau-op-dag weet jij wel hoe vies je bureau eigenlijk is?

Ruim-je-bureau-op-dag weet jij wel hoe vies je bureau eigenlijk is?
  • 8 januari 2024
  • Redactie

Het is de tweede maandag van januari, ook wel bekend als ‘ruim-je-bureau-op'-dag. Ook internationaal is het vandaag ‘Clean off Your Desk’ day – en dat is niet voor niets!

Je bureau is dé plek waar je dagelijks je kopjes koffie of thee drinkt, tientallen mailtjes typt, een late snack nuttigt, en waar de kruimeltjes van gisteren nog onder het notitieboekje liggen. Toch zijn we verrast als blijkt dat een gemiddeld bureau meer bacteriën kan bevatten dan een wc-bril. Hoe kan dat toch?

Hoe vies is jouw bureau?
Een bureau bevat maar liefst vierhonderd (!) keer meer bacteriën dan een toiletbril. Het toetsenbord alleen al zit vól met bacteriën, maar vergeet ook zeker niet:

  • Je muis, waar je de hele dag mee in de weer bent
  • Die ene pen die je wel eens gedachteloos in je mond stopt
  • Je telefoon die je overal – zélfs naar het toilet – mee naartoe neemt
  • Of wat dacht je van die koptelefoon of headset? Je zet ‘m iedere dag weer op, waardoor je (vaak onbewust) een ware bron van ziekteverwerkers creëert.
  • En tenslotte, de mokken op kantoor die toch niet altijd even goed schoongemaakt zijn. Zeker negentig procent van de mokken in keukenkantoren zitten vol met bacteriën, twintig procent zelfs met poepbacteriën. Toch is de kans groot dat herbruikbare mokken de norm worden op alle kantoren, want vanaf dit jaar is de SUP-wetgeving (en daarmee het verbod op werkwerp koffiebekers) ingegaan. Je eigen mok van huis meenemen is dus zo'n gek idee nog niet – maar vergeet deze dan ook niet zelf af te wassen!

Clean Desk Policy
Het komt regelmatig voor dat bedrijven een ‘Clean Desk Policy’ hanteren. Het is een efficiënte manier om een gezonde en schone werkomgeving te waarborgen. Door medewerkers te stimuleren regelmatig hun bureau op te ruimen en te desinfecteren, worden niet alleen bacteriën verminderd, maar verhoogt ook de productiviteit op de werkvloer. Medewerkers zijn aantoonbaar efficiënter en effectiever in een schone werkomgeving en kunnen zich beter concentreren op hun taken doordat er minder afleiding is.

Clean Desk = Clean Mind
De gemiddelde kantoormedewerker brengt meer tijd door aan het bureau dan in bed. Het is dan ook alleen maar logisch dat onze werkplek een grote invloed heeft op ons welzijn. De ‘Clean Desk Policy’ is daarom niet zomaar een bedrijfsregel om het kantoor opgeruimd te houden. We voelen ons mentaal beter én creatiever. Natuurlijk heeft iedereen wel eens met stress te maken, dat kan zelfs een opgeruimd bureau niet voorkomen. Maar, een opgeruimd bureau kan er wel voor zorgen dat je voldoende ruimte en concentratie hebt om na te denken en jezelf door stressvolle situaties te navigeren.

'Schoon geeft een goed gevoel. Een schoon kantoor is de basis voor een fijne werkomgeving. Een fris ruikend bedrijfsrestaurant, een hal zonder bladeren en toiletruimtes met voldoende sanitaire middelen. Een opgeruimd bureau is niet alleen hygiënisch, we weten dat het ook direct bijdraagt aan het welzijn van medewerkers én de manier waarop zij hun taken uitvoeren', vertelt John van Hoof, voorzitter Raad van Bestuur bij schoonmaakbedrijf CSU. 'Een schoon en opgeruimd bureau zorgt ervoor dat jij met een fris en opgeruimd hoofd aan de slag kan. Dat je extra productief bent en dat je je thuis voelt op kantoor. En dat is precies waar we het voor doen. Het is goed om dat bewustzijn te vergroten. Het overkomt ons allemaal dat we troep ongemerkt laten opstapelen. Maar we onderschatten het negatieve effect op de werkprestatie en op hoe we ons voelen. Een opgeruimd bureau is veel meer dan dat: je hebt meteen weer een taakje afgevinkt, dat geeft een bewezen goed gevoel, het helpt je ordenen en overzicht creëren en je begint je volgende werkdag letterlijk en figuurlijk weer met een schone lei. Als dat geen goed voornemen is! ‘Ruim-je-bureau-op’-dag is wat mij betreft het perfecte moment om hiermee te beginnen.'

Tips voor een gezondere, productievere werkplek:

  1. Sorteren!
    Zorg dat je alle spullen op de juiste plek legt. Pennen bij pennen, boekjes bij boekjes etc. Dit is uiteindelijk ook makkelijker om schoon te maken.
  2. Less is more
    Is de foto van je hond echt nodig om op je bureau te zetten? Of maakt de kaars echt het verschil? Om ervoor te zorgen dat je zo min mogelijk afgeleid wordt is het van belang om zo weinig mogelijk om je bureau te hebben staan. Daarnaast wordt het schoonmaakproces ook een stuk eenvoudiger als je alleen noodzakelijke items op je bureau hebt liggen, én zo verminder je de kans op het verzamelen van stof en vuil.
  3. Laat het papier achterwege
    Print jij nog steeds boekwerken uit? Grote kans dat die blaadjes uiteindelijk verdwalen op je bureau, lades of tassen. Probeer dit te verminderen! Tevens ook beter voor het milieu.
  4. Digitale orde: zorg ervoor dat je bureaublad op je computer ook opgeruimd is
    Naast fysieke orde, is digitale orde ook van groot belang! Zorg dat je computer is opgeruimd.
  5. Kabels wegwerken
    Om je werkplek beter schoon te kunnen houden is het verstandig om alle kabels ook goed weg te werken, bijvoorbeeld met kabelbeheersystemen. Dit ziet er ook nog eens beter uit 😉!
  6. Persoonlijke hygiëne
    Regelmatig handenwassen en desinfecterend middel gebruiken, vooral in gemeenschappelijke ruimtes zoals keukens en vergaderzalen
  7. Organisatiehulpmiddelen
    Mocht het je nu écht niet lukken om papier achterwege te laten? Maak dan gebruik in ieder geval gebruik van labels, ladeverdelers, en documenthouders om alles netjes en georganiseerd te houden. Dit vermindert de kans op ongewenste papierophoping, en maakt het schoonmaken ook een stuk makkelijker.
  8. Ergonomie
    Een schone werkplek draagt ook bij aan een betere ergonomie, bijvoorbeeld omdat je nu de ruimte hebt om je laptop, beeldscherm, toetsenbord, muis, etc. op de juiste plek te plaatsen. Er ligt immers geen rommel meer in de weg!
comments powered by Disqus