Managers first!
‘Goedemorgen, met Van Zutphen. Wij zoeken voor onze medewerkers een training voor het verbeteren van de upsell. Heeft u die?’ Deze vraag - en vele vergelijkbare vragen - ontvang ik met enige regelmaat. Zeker sinds ik op televisie te zien ben onder de noemer ‘omzetspecialist’ is het beeld ontstaan dat ik samen met verkopers binnen een bedrijf de omzet ‘even’ een boost kan geven. In al deze 'opleidingsvragen’ gaat de aanvrager echter iets te makkelijk voorbij aan het uitvinden wat nou de échte reden is dat hun verkopers achter blijven in performance.
Zoals ik vaker heb geschreven is het verbeteren van de performance niet een kwestie van een (externe) trainer inzetten en je mensen naar een training sturen. Het is een zaak waarin de volledige performance omgeving moet worden geanalyseerd. Het verbeteren van welke performance dan ook in teams en in contactcenters begint bij het begin: DE MANAGER.
Mijn beeld van veel teamleiders en managers is dat ze te veel over de schutting kijken en te weinig naar zichzelf. Ik zie in de dagelijkse praktijk veel leidinggevenden die onbewust behoorlijk onbekwaam zijn. Zonder na te denken over de consequenties van de teamperformance worden zij ‘zomaar’ losgelaten op mensen die gewoon hun werk willen doen en goede sturing willen, zonder dat ze voelen dat ze gestuurd worden. Prestatieverbeteringen beginnen dus bovenaan, nooit onderaan. Managers moeten laten zien dat ze hun werk met bezieling doen, helder zijn in wat ze beloven, en alle betrokkenen moeten dit dagelijks kunnen beleven.
Focus
Managers zouden zichzelf de volgende drie vragen kunnen stellen:
1. Wat is mijn (team)ambitie?
2. Faciliteer ik het systeem (proces, skills) dat nodig is om de ambitie te realiseren?
3. Stuur ik voldoende op effectieve acties?
Met de antwoorden op deze vragen kunnen de manager, de trainer en het team veel gerichter aan de slag. Veranderen is, in tegenstelling tot wat iedereen roept, helemaal niet moeilijk. Sterker nog, het is een fluitje van een cent. Wil je jezelf als manager of mens echt uitdagen? Werk dan niet langer aan verandering, maar ontwikkel een werkwijze die verandering in stand houdt. En dan met name veranderingen waarbij anderen betrokken zijn! Maak het werk van je team leuker, energieker, interessanter én winstgevender.
Happy summer!