ACM waarschuwt jongeren voor onbetrouwbare webshops
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen. De campagne ‘Eerst checken, dan bestellen’ richt zich met name op 18- tot 30-jarigen.
ACM krijgt jaarlijks veel meldingen en vragen van mensen die hun online aankopen veel te laat of helemaal niet geleverd krijgen, onverwacht hoge retourkosten moeten betalen, hun geld niet terug krijgen nadat ze binnen de bedenktijd van hun aankoop afzagen of niet in contact kunnen komen met de webshop. Deze problemen worden deels veroorzaakt door dropshippers: webshops die hun producten rechtstreeks vanuit China laten leveren.
Dit jaar heeft de toezichthouder al meer meldingen en vragen ontvangen over online aankopen dan in heel 2023: ruim 18.000 in 2023 en nu al 20.000 in 2024. Ook de Consumentenbond concludeerde recentelijk dat dropshippers er vaak een puinhoop van maken. De ACM roept mensen daarom op om, voordat zij een bestelling plaatsen, te checken of de webshop wel betrouwbaar is.
In de campagne richt de ACM zich in het bijzonder op 18- tot 30-jarigen met video’s op sociale media, advertenties bij streamingsdiensten en een radiospot bij podcasts. De advertenties maken duidelijk dat een deal die heel mooi lijkt soms heel anders kan uitpakken. Check daarom altijd eerst reviews op méérdere reviewsites om erachter te komen of de webshop wel betrouwbaar is.
Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM: ‘De feestdagen komen eraan en de advertenties voor mooie cadeaus vliegen je om de oren. Een online aankoop is zo gedaan, zeker via online advertenties, bijvoorbeeld op social media. Helaas is niet iedere webshop betrouwbaar. Dus zie je iets leuks, stop dan toch even om reviews te checken. Liefst op meerdere reviewsites. Zo haal je de onbetrouwbare webshops er al snel uit en voorkom je een miskoop. Eerst checken, dan bestellen!’