ACM grijpt in bij klantenwerving betaalde schuldhulp
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft ingegrepen bij twee bedrijven die klanten werven voor commerciële schuldhulpaanbieders. Op hun websites stond niet duidelijk dat het om betaalde schuldhulp ging. Consumenten konden daardoor ten onrechte denken dat het ging om aanbieders die werken voor gemeenten en daarmee gratis zijn.
Na de ingreep zijn de websites van Schuldhulpverlening-Nederland.nl nu uit de lucht. De andere aanbieder, www.schuldsanering.help, heeft de informatie verduidelijkt dat hun dienstverlening geld kost. Omdat mensen die schulden hebben vaak kwetsbaar zijn, moeten bedrijven die zich op deze groep richten daarmee rekening houden.
Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: 'Mensen met schulden hebben recht op een gratis schuldhulptraject via de gemeente. Commerciële aanbieders die zich toch op deze mensen richten, moeten heel duidelijk vermelden dat hun aanbod niet gratis is. Bij de bedrijven die wij nu op de vingers hebben getikt leek het of je op de website van de gemeente zat. Hierdoor kon je onbedoeld bij een commerciële aanbieder terecht komen, waardoor je kosten moest maken. Deze vorm van misleiding is nu weggenomen.'
Begin juni ontving de ACM signalen over websites voor commerciële schuldhulpaanbieders. Zij zouden niet duidelijk zijn over het feit dat zij geld vragen voor hun bemiddeling. Ook leek het net of ze in opdracht van de gemeente werkten. Op hun websites toonden zij pagina’s op plaatsnaam met informatie over de gemeentelijke schuldhulpverlening. Maar daarbij werd niet duidelijk vermeld dat je niet bij de gemeente terecht kwam als je het contactformulier op de webpagina invulde. Je werd vervolgens benaderd door een commerciële aanbieder.
Vorig jaar heeft de ACM aanbieders van commerciële schuldhulp gewezen op de regels die consumenten beschermen. Zo moeten zij duidelijk over wie zij zijn, wat ze bieden en de kosten die zij rekenen. De ACM heeft vervolgens websites hierop gecontroleerd.