Chief Customer Officer rukt op
Tien procent van de Fortune 500-bedrijven heeft inmiddels een Chief Customer Officer in dienst, blijkt uit een actuele studie van de CCO Council. Onder de Fortune 100-organisaties stijgt die hoeveelheid naar 22%. ‘De CCO groeit uit tot het nietje van moderne ondernemingen.’
De uitkomsten maken duidelijk dat steeds meer gevestigde merken C-level experts aannemen die zich focussen op het oplossen van klantkwesties, de creatie van waardevolle klanten en die de banden tussen bedrijf en klant willen verstevigen. De functie komt veel voor in de technologie-industrie en concentreert zich grotendeels in de Verenigde Staten. Wel is de wereldwijde adoptie de afgelopen jaren toegenomen.
Klantbehoefte
Tegelijkertijd staat de positie van de CCO in de praktijk nog geregeld ter discussie, menen de onderzoekers. In essentie is het aan de Chief Customer Officer om diepgaande, persoonlijke relaties aan te gaan met klanten, met als uitgangspunt hen echt te begrijpen. Het soms brede en vage takenpakket dat bij deze betrekkelijk nieuwe functie komt kijken weerhoudt echter genoeg organisaties om zo’n persoon daadwerkelijk in dienst te nemen.